Followers

Cari Blog Ini

Selasa, 11 Mei 2010

KES BUNUH PELAJAR : KOPERAL DIBICARAKAN

Seorang pegawai polis, Koperal Jenain Subi didakwa di mahkamah Sesyen hari ini atas dakwaan menembak sehingga mati Aminulrasyid Amzah, 15, yang menjadi isu genting antara polis dengan orang ramai baru-baru ini.

Polis berusia 48 tahun itu didakwa dibawah seksyen 304, Penal Code atas dakwaan membunuh tanpa niat yang boleh membawa hukuman sehingga 20 tahun penjara.

Hakim M. Gunalan telah menetapkan 10 Jun untuk tarikh penyebutan semula kes dan membebaskan kopral itu dengan jaminan RM10,000.

Aminurrasyid mati ditembak di kepalanya selepas kereta yang dipandunya berhenti selepas dikejar polis berhampiran rumahnya di Secsyen 11, Shah Alam.

Polis mendakwa, mereka menambaknya selepas kereta yang dipandu budak itu cuba merempuh mereka.

Rakan Aminulrasyid, Azamuddin Omar, 15, yang turut serta dalam kereta itu bagaimanapun menafikan dakwaan polis itu dengan berkata, rakannya itu sudah terkulai di atas ribanya selepas terkena tembakan pada kepalanya.

Polis mengejar mereka berdua apabila memotong sebuah kereta peronda polis selepas dikejar oleh sekumpulan motosikal selepas salah sebuah motor mereka bergeser dengan kereta yang dipandu Aminurasyid.

Polis telah menembak ke empat-empat tayar kereta yang dipandunya dan salah satu pelurunya menembusi kepala Aminurasyid dari belakang tempat duduk pemandunya.

Tiada ulasan: