Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 23 Januari 2008

SATU RENUNGAN MENJELANG PILIHANRAYA

Oleh : abuya

Hangat pilihanraya semakin dirasai semua parti politik samada pemerintah lebih lagi parti pembangkang . Persiapan telah mula diatur dan hanya menunggu tiupan wisel dari makhluk yang bernama Abdullah badawi. Inilah satu satunya Negara yang kononnya demokrasi namun tarikh pilihanraya hanya ditentukan mengikut ilham perdana menteri. Meminjam kata Sharizat Jalil 'hanya Allah dan Pak Lah yang tahu tarikh pilihanraya'.

Begitupun kem umno dimelaka seakan lesu mungkin belum mendapat suntikan kewangan. Bulan lepas umno melaka mengadakan pilihanraya olok-olok. Bilik gerakan telah dibuka seluruh negeri.'Gegau' juga aku. Namun hari ini lampu pun dah tak pasang, bendera dacing dah tak berkibar lagi, mungkin tanda nak kalah agaknya.

Syabas diucapkan kepada Majlis Tindakan DUN yang telah mula menaikan bendera PAS.Tenang dan terasa terangnya bila melintasi kawasan Sungai Rambai seakan bulan akan mengambang disana. Kepada yang masih lena harap bangkitlah kerana kita tiada masa lagi dan jangan ulangi kesilapan lalu.

Beberapa isu besar akhir akhir ini turut menambah serius demam pilihanraya. Awal tahun ini sekali lagi 'Tipah tertipu'. Opp, bukan tipah je, seluruh rakyat Malaysia ditipu menteri 'auw-auw'. Kata yuran sekolah free. Yang free tu RM4 aje ,yuran lain pulak yang naik.Itulah projek kerajaan BN , tradisi membebankan rakyat.

Yang pelik lagi ajaib apabila minyak masak kurang dipasaran (setengah tempat tiada langsung). Bukan kah kita pengeluar minyak sawit terbesar didunia. Memang tak masuk akal.Seperti biasa pak pak menteri b*****g menyalahkan rakyat yang kononnya menggunakan minyak masak lebih dari keperluan.Ada juga yang menuduh minyak diseludup kenegara jiran. Ini semua taktik lama dan lapuk kerajaan untuk memperbodohkan rakyat. Naikan sajalah harga minyak tu, buat apa nak berdali lagi. Aku yakin harganya akan naik selepas pilihanraya nanti (jika BN terus diberi mandat)

Satu lagi yang sangat amat jijik dan meloyakan ialah apabila UMNO yang semakin tertekan dan hilang sokongan menggunakan mimbar masjid sebagai pentas untuk menghentam pembangkang (khususnya PAS). Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) yang bertanggungjawab mengeluarkan tek khutbah telah dijadikan seperti sayap baru parti keris karat. Aku pun tak faham kenapa isu perhimpunan aman rakyat dijadikan isi utama dalam khutbah jumaat. Bukan ke banyak isu besar dan semasa yang boleh dihidangkan pada jemaah pada hari itu. Seluruh masjid dimelaka 'diwajibkan' membaca khutbah yang sungguh jelek itu. Disebuah masjid, imamnya membaca dengan penuh emosi dan semangat. Siapa yang memperkudakan masjid untuk politik parti? Bahkan lebih bangsat lagi bila menggunakan mimbar masjid untuk melebarkan fahaman islam yang lain dari islam yang dibawa penghulu nabi.JAIM dan imam tolong peka dan bertanggungjawab.

Begitulah apabila sesuatu perkara diurus oleh bukan ahlinya.Segalanya akan rosak dan binasa. Rakyat yang bijak tidak akan membiarkan dirinya ditipu lagi.Rehatkan pemimpin umno dibangku simpanan agar tidak menyesal lima tahun lagi.

Tiada ulasan: