Followers

Cari Blog Ini

Ahad, 11 Mei 2008

PAS DITIPU SI KATAK LOMPAT

Oleh Pinochet Robert

PAS Kelantan kena tipu hidup-hidup bila benarkan Ibrahim Ali bertanding menggunakan lambang bulan dalam PRU12. Bila dah menang Ibrahim Ali tak mahu duduk dalam blok pembangkang sebaliknya memilih untuk berada di blok Ahli Parlimen Bebas.

Sifat kurang ajarnya yang pertama ialah mempertikaikan kunjungan TG Nik Aziz ke rumah Datuk Zaid Ibrahim setelah dilantik sebagai Menteri. Menuduh TG Nik Aziz berhutang kepada rakyat Kelantan dan perlu menjelaskan tujuan kunjungan tersebut. Seolah-olah satu dosa pulak apabila TG Nik Aziz menziarahi rumah Datuk Zaid Ibrahim.

Kurang ajarnya yang kedua ialah turut menghentam dan menghina Karpal Singh di Parlimen sebagai OKU. Isi perbahasannya banyak memihak kepada kerajaan BN. Seolah-olah dia pulak menjadi pendesak bagi pihak UMNO/BN dan menghentam pembangkang.

Kurang ajarnya yang ketiga mempertikaikan kononnya PKR membisu dalam isu Karpal Singh menderhaka kepada Raja. Isu sebenarnya ialah Karpal Singh hanya mengeluarkan pendapatnya berlandaskan undang-undang tentang isu yang berlaku di Perak. Media massa milik UMNO/BN saja yang membesar-besarkan serta memesongkan isu ini kononnya Karpal Singh menghina Raja dan mempertikaikan kewibawaan Raja-Raja Melayu.

Pada pendapat saya itulah sebabnya PKR tidak mahu terjebak sama dalam kemelut ini kerana jika PKR mengeluarkan komen dan komentar seolah-olah mereka juga turut terpesong dari isu yang sebenar dan menyokong fakta yang disebarkan oleh UMNO/BN melalui media massa milik mereka. UMNO/BN sengaja memperbesarkan isu ini supaya rakyat melupakan isu kelemahan Pak Lah dan pentadbirannya setelah kalah teruk dalam PRU12 dilanda tsunami politik.

Dalam masa yang sama nak menarik semula sokongan orang Melayu kepada UMNO kononnya UMNO pembela Raja-Raja Melayu. Padahal sebelum itu Pak Lah lebih derhaka kepada seluruh Raja-Raja Melayu (bukan seorang Raja saja) kerana mempertikaikan YDP Agong yang tak mahu Idris Jusoh sebagai MB Terengganu. Pembangkang sepatutnya memperbesarkan isu ini semula bagi menenggelamkan isu Karpal Singh supaya rakyat sedar bahaya Pak Lah lebih derhaka dan tersangat kurang ajar kepada Raja-Raja Melayu apabila mengeluarkan warkah perlantikan kepada Shahidan Kassim dan Idris Jusoh padahal ianya tidak diperkenankan oleh Raja dan Sultan.

Berbalik kepada tindak-tanduk Ibrahim Ali bahawa beliau semata-mata hendak menonjolkan diri kononnya masih berbisa dalam politik semoga mudah-mudahan Pak Lah terpesona dan diterima semula menganggotai UMNO. Ini kerana jiwa raga dan hidup matinya hanyalah untuk UMNO. Dia tak pernah pun berkata sebelum ini bahawa dia menyokong agenda Barisan Alternatif atau Pakatan Rakyat.

Inilah manusia yang hanya berjuang untuk survival politik diri sendiri dan sekarang sudah berada di Parlimen kerana PAS sudah memberi nyawa baru kepada Ibrahim Ali. Dalam komennya dalam The Star dia tak kata pun pembangkang menang banyak kerusi dalam PRU12 kerana kekuatan pembangkang sebaliknya kerana UMNO/BN banyak isu.

Walau apapun kepujian patut diberi kepada Wee Choo Keong dari parti MDP yang bertanding memakai lambang PKR dan setelah menang terus berada di blok pembangkang di Parlimen. Selepas ini janganlah percaya lagi dengan Ibrahim Ali kerana dia memang tak boleh dipercayai dan suka menikam kawan dari belakang. Dia tak pernah berterima kasih kepada PAS setelah menang PRU12. Sepatutnya biarkan dia bertanding atas tiket bebas bagi menguji populariti dirinya sendiri. PAS sanggup menidakkan peluang calon dari ahli PAS sendiri sebaliknya dengan mudah menyerahkan kerusi tersebut kepada si katak lompat.

Benci Manusia Hipokrit

Tiada ulasan: