PENJELASAN MENGENAI ISU AISKRIM WALL'S
Berhubung mengenai aduan Aiskrim Wall's yang dikatakan mengandungi lambang salib, pihak PPIM telah menghubungi pihak Wall's bagi mendapatkan maklum balas dan penjelasan berhubung isu ini. Pada mulanya pihak Wall's telah bersetuju untuk bekerjasama bagi membincangkan perkara ini tetapi pihak Wall's telah menukar fikiran dan tidak mahu berjumpa dengan wakil PPIM untuk membincangkan isu ini. Pihak pengurusan Wall's juga dilihat bersifat angkuh dan sombong dan memandang isu ini sebagai isu yang remeh.
Pihak pengurusan Wall's juga beranggapan yang Wall's merupakan jenama yang terkenal dan mempunyai pelanggan yang setia serta isu ini tidak akan menjejaskan reputasi mereka. Pihak pengurusan Wall's juga telah menggunakan nama Y Bhg Dato' Dr Ma'amor Osman, Setiausaha Agung PPIM dan menyatakan telah berbincang dengan Pihak PPIM iaitu dengan Y Bhg Dato' Dr Ma'mor Osman mengenai perkara ini melalui perbualan telefon namun perkara tersebut tidak pernah berlaku.
Selain itu , pihak Wall's telah berjanji untuk menghantar surat penjelasan tentang perkara tersebut tetapi sehingga sekarang pihak PPIM masih belum menerima sebarang bentuk surat penjelasan mengenai isu ini walaupun pihak Wall's telah berjanji akan memberikan surat penjelasan itu dalam tempoh masa yang terdekat ini. Sehubungan dengan itu, pihak PPIM mendesak orang ramai lebih berhati-hati dan bijak menggunakan kuasa kepenggunaan mereka supaya syarikat seperti ini tidak hanya memikirkan keuntungan semata-mata dan tidak memikirkan sensitiviti masyarakat pengguna Islam di negara ini yang merupakan majoriti utama pelanggan mereka.
PPIM sentiasa bersikap terbuka dan memberikan peluang kepada syarikat seperti ini untuk memberikan penjelasan mengenai isu-isu yang jelas menyinggung sensitiviti masyarakat Islam di negara ini namun sikap sambil lewa pihak pengurusan Wall's adalah amat dikesali dan dilihat tidak bersungguh-sungguh dalam usaha bagi memastikan majoriti pelanggan utama mereka tidak merasa kecewa dan tersinggung mengenai isu lambang salib di aiskrim Moo keluaran mereka. Justeru, pihak PPIM berharap agar orang ramai dapat berkerjasama bagi menyelesaikan masalah ini.
Berhubung mengenai aduan Aiskrim Wall's yang dikatakan mengandungi lambang salib, pihak PPIM telah menghubungi pihak Wall's bagi mendapatkan maklum balas dan penjelasan berhubung isu ini. Pada mulanya pihak Wall's telah bersetuju untuk bekerjasama bagi membincangkan perkara ini tetapi pihak Wall's telah menukar fikiran dan tidak mahu berjumpa dengan wakil PPIM untuk membincangkan isu ini. Pihak pengurusan Wall's juga dilihat bersifat angkuh dan sombong dan memandang isu ini sebagai isu yang remeh.
Pihak pengurusan Wall's juga beranggapan yang Wall's merupakan jenama yang terkenal dan mempunyai pelanggan yang setia serta isu ini tidak akan menjejaskan reputasi mereka. Pihak pengurusan Wall's juga telah menggunakan nama Y Bhg Dato' Dr Ma'amor Osman, Setiausaha Agung PPIM dan menyatakan telah berbincang dengan Pihak PPIM iaitu dengan Y Bhg Dato' Dr Ma'mor Osman mengenai perkara ini melalui perbualan telefon namun perkara tersebut tidak pernah berlaku.
Selain itu , pihak Wall's telah berjanji untuk menghantar surat penjelasan tentang perkara tersebut tetapi sehingga sekarang pihak PPIM masih belum menerima sebarang bentuk surat penjelasan mengenai isu ini walaupun pihak Wall's telah berjanji akan memberikan surat penjelasan itu dalam tempoh masa yang terdekat ini. Sehubungan dengan itu, pihak PPIM mendesak orang ramai lebih berhati-hati dan bijak menggunakan kuasa kepenggunaan mereka supaya syarikat seperti ini tidak hanya memikirkan keuntungan semata-mata dan tidak memikirkan sensitiviti masyarakat pengguna Islam di negara ini yang merupakan majoriti utama pelanggan mereka.
PPIM sentiasa bersikap terbuka dan memberikan peluang kepada syarikat seperti ini untuk memberikan penjelasan mengenai isu-isu yang jelas menyinggung sensitiviti masyarakat Islam di negara ini namun sikap sambil lewa pihak pengurusan Wall's adalah amat dikesali dan dilihat tidak bersungguh-sungguh dalam usaha bagi memastikan majoriti pelanggan utama mereka tidak merasa kecewa dan tersinggung mengenai isu lambang salib di aiskrim Moo keluaran mereka. Justeru, pihak PPIM berharap agar orang ramai dapat berkerjasama bagi menyelesaikan masalah ini.
"BERSAMA KEMBALIKAN HAK DAN MARUAH DENGAN BIJAKSANA"
Tiada ulasan:
Catat Ulasan