Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 21 Mac 2007

CATATAN SATU PERJALANAN....

OLEH : BUDI

Kerap kali juga saya ke Kelantan, samada urusan peribadi atau urusan parti. Atau istilah lainnya Kelantan bukanlah asing bagi saya. Sepuluh tahun dulu saya pernah menggali ilmu dibumi bertuah ini. Itulah kelebihan utama Kelantan, kerana banyaknya pusat pengajian agama.


Minggu lepas sekali lagi saya kesana atas undangan keluarga . Kota Bahru pada ketika itu kelihatan sesak dengan pelancong , samada yang macam saya atau mat saleh @minah saleh. Apa agaknya yang menarik dan dicari pelancong barat itu, tidak dapat saya pastikan.Yang jelas sebuah kerajaan yang bertunjangkan islam bukan menjadi penghalang kepada kemasukan pelancong.

Sebelah petangnya kira-kira jam 7, saya mencari kedai untuk mengisi perut. Pilihan saya adalah gerai makan sementara dibelakang pasar Siti Khadijah. Memang banyak pilihan menu. Sedang saya asyik menjamu selera , tiba-tiba terdengar siren dan arahan agar meninggalkan kawasan tersebut kerana waktu maghrib telah hampir. Semua peniaga dan pengunjung disitu akur dan memberhentikan urusan perniagaan mereka. Saya kagum dengan peraturan itu. Inilah tarbiyah dari kerajaan yang mahu rakyatnya membesarkan Allah lebih dari segala galanya. Di kampung saya pasar malam bersebelahan dengan masjid, namun bila masuk waktu maghrib suara peniaga seakan sama kuatnya dengan laungan azan oleh muazim.

Keesokan harinya saya ke Tumpat atas undangan walimah..Cerita majlis kahwin ini sama saja dimana jua pun. Sebagai orang politik saya lebih gemar meninjau suasana disitu. Tahun lepas saya juga kesitu. Memang kawasan tradisi PAS. (namun kalah dalam pilihanraya lalu). Sebuah madrasah usang yang dikontrol oleh orang PAS cuma ada 4 orang yang berjemaah maghrib dan suboh. Namun kali ini jauh berbeza, setiap waktu akan kedengaran azan dan jemaah yang kebanyakan orang muda memenuhi ruang madrasah kayu itu.

Pakcik Din (panggilan mesra) 57 thn, rupanya menjadi tenaga utama dalam perubahan ini. Orangnya berilmu dan tegas. Penampilannya di madrasah persis ulama besar, berjubah, serban dan memimpin jemaah, diluar madrasah beliau menjadi sahabat anak muda, bergurau sambil menggulung rokok daun. Saya cukup kagum dengan pendekatan beliau namun rasanya tak mampu melakukannya. Tahniah Pokcik Din.

Dari Kelantan saya ke Klang pula, pun undangan walimah saudara. Klang memang sebati dengan saya, pernah juga tinggal disana dan mula mengenali PAS pun disana. Kebetulan pada majlis itu saya berjumpa dengan sahabat lama yang juga bekas ketua cawangan PAS disitu. Dia sekarang dah jadi imam masjid. Kami bersembang sebagai mana orang lama tak jumpa. Katanya banyak kerenah dan sekatan dikenakan keatas ustaz-ustaz PAS untuk mengajar di masjid. Ada juga yang telah "diharamkan" dari mengajar dimasjid. Bukan itu saja jawatankuasa masjid pun dilantik bukan dari kalangan orang yang mengimarahkan masjid.Sedang kami rancak bersembang, disudut majlis ada disediakan "KARAOKE", maka silih berganti hadirin tua dan muda menyumbang suara yang sememangnya sumbang.

Saya cuba untuk tidak memberi perhatian pada nyanyian tersebut namun sahabat yang juga imam tadi menyentak "anta tengok yang menyanyi tu, dah le tua, setiausaha masjid pulak tu". Saya cuma terseyum namun dalam hati berkata , itulah pilihan terbaik Menteri Besar Selangor - Khir Toyo.Bagi kita mungkin aib namun bagi orang UMNO .......biasalah tu.

Tiada ulasan: