Followers

Cari Blog Ini

Selasa, 13 Mac 2007

MAT REMPIT....SATU LAGI PENYAKIT MASYARAKAT

OLEH : BUDI

Satu lagi penyakit yang melanda anak remaja hari ini adalah menunggang motosikal secara merbahaya atau istilah popularnya merempit. Kegiatan yang dijuarai oleh remaja melayu ini semakin serius walaupun ada beberapa usaha mengatasinya. Sama ada dibandar atau kampong, aksi "stunt" ini boleh dilihat dengan percuma.

Aksi kumpulan mat rempit ini bukan sahaja membahayakan diri sendiri malah turut membahayakan pengguna jalanraya yang lain. Malahan penguatkuasa jalanraya dari kalangan polis dan JPJ pun berada dalam keadaan tidak selamat ketika menjalankan tugas.

Pada hemat saya, budaya tidak sihat ini akan terus berkembang dan menjadi parah jika sekiranya tiada sesuatu tindakan yang keras dan drastik diambil. Pendekatan harmoni yang diambil seperti dilakukan pemuda UMNO jelas tidak berkesan dan mendatangkan penyakit yang lain pula.Dan Khari Jamaludin pun berhenti setakad disitu sahaja. Seakan tiada sebarang kaedah lain yang diusahakan lagi. Maka Mat rempit kembali meneruskan aktiviti seperti biasa.

Ada cadangan supaya istilah mat rempit ini tidak dipopularkan atau diganti dengan panggilan yang kurang elok seperti "mat bodoh" atau "John Pit". Namun bagi saya apapun istilah yang dipakai, sama sekali tidak menjejaskan kegiatan kumpulan ini. Sebagai mana dulu, dadah diistilahkan sebagai "najis dadah". Apakah berkurangan jumlah yang menghisapnya?

Sebenarnya remaja ini suka apabila aksi mereka mendapat perhatian dan diperkatakan. Jiwa mereka kosong dengan ugama dan tujuan hidup. Pihak berkuasa pula perlu ikhlas dan bersungguh sungguh mencari penyelesaian. Saya sekadar melontarkan beberapa cadangan agar matlamat melahirkan modal insan itu menjadi realiti.

1.Tanamkan kefahaman agama yang serius dan menyeluruh diperingkat sekolah lagi.
2.Kenakan tindakan keras, umpama penjara atau dimalukan dikhalayak ramai atas kesalahan merempit mereka. Atau kenakan tindakan berorentasikan agama seperti menghafal surah surah al Quran atau dikurung semalaman didalam bilik mayat.
3.Pemantaun yang serius dari ibubapa @ guru. Terapkan nilai2 murni dalam hidup mereka


Banyak kisah dan tauladan yang boleh diambil dari Al Quran dan sirah tentang akhlak golongan remaja. Hari ini ramai remaja di Palestin syahid kerana mempertahankan agama dan tanahair mereka bukan kerana kecelakaan jalanraya. Bukankah itu satu pengajaran. Bagaimana dengan remaja kita?.

Tiada ulasan: