Followers

Cari Blog Ini

Ahad, 29 April 2007

MENANTI KEBIJAKSANAAN PENGUNDU IJOK

OLEH : BUDI

Sabtu ini akan menjadi saksi satu pertarungan yang boleh diibaratkan sebagai menguji marwah dan kebijaksanaan khususnya kepada pengundi melayu yang menjadi mejoriti di sebuah daerah yang terpencil dinegeri maju Selangor Darul Ehsan.

Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah menawarkan seorang tokoh yang cukup berwibawa lagi tersohor untuk penduduk Ijok iaitu Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk mewakili mereka .Manakala BN yang seakan tidak yakin akan menang cuma meletakan calon yang entah dari estet mana sebagai calon mereka.

Ketika kempen semakin rancak, saya teringat dulu - dulu orang pernah berkata "BN letak tiang lampu sebagai calon pun boleh menang". Mungkin tidak sekarang. Rata-rata pengundi telah semakin matang menimbang bola politik dan begitu juga dengan kefahaman agama yang semakin meningkat bagi penganut islam.

Seperti biasa "taktik wajib" BN (lebih tepat lagi UMNO) ialah pembangunan dan pastinya banyak projek segera diluluskan serta wawasan mega yang dijanjikan. Kita pun meluat melihat muka TPM yang bermasaalah itu saban malam di kaca TV. Seolah – olah yang bertanding itu calon UMNO pulak. Pimpinan MIC pun tiadalah sibuk sangat.

Inilah UMNO yang kununnya memperjuangkan nasib bangsa. Kata bangsa Parthiban "porrah". Saya dimaklumkan pada pilihan raya kecil Machap yang baru lalu sebanyak 30 program "taqarub" rumah ke rumah telah diadakan. Ustaz – ustaz yang menjadi barwah UMNO sanggup melakukan kerja menjual agama kerana takut dengan tindakan KM. Walhal yang bertanding disitu adalah MCA dan DAP. Mungkinkah di Ijok ada ‘taqarub’ juga? Sedarlah sikit ustaz.

Kepada pengundi di Ijok, buatlah keputusan dengan bijak demi kedaulatan bangsa . Berilah pengajaran dan amaran kepada pimpinan UMNO yang penuh dengan panau dan kurap itu agar lebih cerdik mengatur agenda parti. Katakan kepada mereka "hidup melayu".

Tiada ulasan: