Followers

Cari Blog Ini

Khamis, 31 Mei 2007

KES LINA JOY: ALHAMDULILLAH HAK ISLAM TERPELIHARA...!!

oleh : Ahmad Sayuti Bin Bashiron

Alhamdulillah......

Saya baru pulang dari sidang di Mahkamah Persekutuan, mengikuti sendiri dengan teliti penghujahan hampir 2 jam oleh Hakim-hakim Mahkamah Persekutuan di dalam kes Lina Joy tersebut. Alhamdulillah, kekuatan diberikan untuk Ketua Hakim Negara yang terlibat menolak rayuan dari Lina Joy dgn 2:1 majoriti.

Mahkamah bukan sekadar menolak untuk "tidak boleh buang perkataan Islam di dalam IC tanpa surat murtad dari Mahkamah Syariah", malah lebih dari itu saya melihat betapa besarnya kesan "verdict" tersebut untuk mempengaruhi kes-kes lain yang sedang beratur menunggu untuk dihakimi. Perlu ingat banyak kes yang ditangguhkan demi memberi keutamaa kepada kes Lina Joy ini.

Syabas, tahniah dan saya bersyukur, dan "hanya Allah lah sahaja Pembela ke atas agamaNya ini".

Suatu yang amat pasti untuk saya nyatakan, keputusan yang dibuat pada hari ini bukan sekadar menang secara istilah, tetapi ia sebenarnya lebih kepada menuntut hak kita (rights) Islam & Ummat Islam sebagai satu-satunya agama yang berpelembagaan di dalam menguruskan hal ehwal ummatnya. Kita cuma pastikan tidak ada sesiapa yang boleh mengganggu "rights" yang ada pada kita di dalam meguruskan agama Islam, tanpa kita pula mengganggu kebebasan mereka beragama.

Suatu menarik, kali pertama dalam sejarah perundangan negara Article 11 Perlembangaan Persekutuan mengintepretasikan dengan luas (walau belum lengkap...) kedudukan & perkataan Islam di dalam perundangan serta ruang lingkup yang ada pada Mahkamah Syariah, serta perlunya "kebebasan yang tertakluk kepada perlembagaan & undang-undang" . Hakim dengan jelas mengatakan tidak ada istilah "kebebasan muthlaq" di dalam article tersebut.

Pertama kali saya melihat kekuatan yang ada pada mereka yang menjalankan amanah kehakiman untuk memberikan penghakiman dengan suatu penjelasan yang terperinci tentang Islam di dalam perlembagaan dan undang-undang, dan Alhamdulillah ianya akan menjadi suatu asas yang kuat dalam kes-kes lain yang berkaitan.

Minggu sudah, 24-Mei-2007, Ketua Hakim yang sama di hadapan Sultan Mizan di dalam majlis penganugerahan khas Doktor Kehormat kepada beliau oleh UiTM yang saya turut hadiri, beliau menggariskan betapa pentingnya ada "garis yang amat jelas" di antara pemegang kuasa eksekutif negara dan juga pemegang sistem kehakiman. Ya, memang itu kita perjuangkan selama ini, moga ianya benar-benar dapat dilaksanakan di tanah air kita.

Ayuh, article Islam di dalam perundangan telah jelas, tanya iman sama ada kita benar-benar mahu "practice"kan Islam atau tidak. Atau kita hanya berkokok bersemangat apabila adanya kes-kes high profile seperti ini diutarakan, barulah kita menggelabah! Kita sebenarnya amat lupa hakikat betapa parahnya kemurtadan yang amat berleluasa di dalam masyarakat Islam. Ini hanyalah satu kes kecil! Apa peranan kita?

Kita juga langsung tak sedar bahawa seorang insan bernama Azlina Jailani (Lina Joy) yang di marahkan oleh masyarakat ramai dan beberapa pemerintah negara tersebut sebenarnya juga adalah seorang "ahli berdaftar" sebuah parti politik nasional yang memerintah negara ini! Sudahkah mereka tidak mampu untuk menjaga 'aqidah ahli keluarga sendiri? Duduk dan tanya iman kita!

Moga kekuatan serta ketegasan yang ada pada Ketua Hakim Tun Fairuz tadi menjadi suatu amaran untuk tidak mana-mana pihak cuba bermain dengan Islam serta Ummat Islam dalam apa jua kaedah sekalipun.

Kita yakin & pasti musuh Islam tidak akan berhenti menyerang dalam apa jua keadaan sekalipun, mereka akan melakukan apa jua perancangan- perancangan lain untuk menhancurkan Islam atas apa jua nama sekalipun. Namun yang pasti, Islam tidak akan kalah walau seincipun melainkan hanyalah jika Ummat Islam itu sendiri sudah tidak yakin untuk berpegang pada Islam sebagai cara hidup....!

Wallahu'alam.
assayuti / 30-May-2007


Federal Court Dismisses Lina Joy's Appeal To Drop Islam In IC

PUTRAJAYA, May 30 (Bernama) - Azlina Jailani, the woman who converted to Christianity, today failed in her appeal to get the Federal Court to compel the National Registration Department (NRD) to drop the word "Islam" from her identity card.

In a 2-1 majority decision, the court ruled that Azlina, 42, who changed her name to Lina Joy, should obtain a Syariah Court order confirming her apostasy before the department could delete the word.

Chief Justice Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim said the NRD had the right to require Lina Joy to produce an order from the Syariah Court to confirm that she had renounced the Islamic religion if she wanted to delete the word "Islam" in her identity card.

Justice Ahmad Fairuz and Federal Court Judge Datuk Alauddin Mohd Sheriff rejected the appeal while the Chief Judge of Sabah and Sarawak Datuk Richard Malanjum gave a dissenting judgment.

Lina had appealed to the Federal Court after the Court ot Appeal in a 2-1 majority decision on Sept 19, 2005, prevented her from deleting the word "Islam" from her identity card on the grounds that her renounciation of Islam had not been validated by the Syariah Court or any other lawful Islamic authorities.

She made the appeal to the Appeals Court after the High Court in April 2001 ruled that as a Muslim she could not renounce Islam and that the matter of renounciation must be decided by the Syariah Court.

Lina named the Federal Territory Islamic Affairs Council, the government of Malaysia and NRD director-general Datuk Wan Ibrahim Wan Ahmad as the respondents in her appeal.

On Feb 2, 1997, she applied to the NRD to change her name to Lina Joy on the grounds that she had converted to Christianity but it was rejected on Aug 11, 1997.

Her second application to the NRD to change her name in Nov 1999, however, was approved but the new identity card issued listed her as a Muslim.

Tiada ulasan: