Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 5 Disember 2007

BERSIH BERHIMPUN 11 DIS BANTAH PENYAMBUNGAN KHIDMAT

GABUNGAN Pilihanaya Bersih dan Adil (Bersih) akan mengadakan satu lagi perhimpunan rakyat pada 11 Disember depan bagi membantah usaha kerajaan menyambung perkhidmatan Pengerusi SPR Abdul Rashid Rahman.

Rashid ditetapkan bersara pada 31 Disember ini apabila umurnya mencecah had mandatori 65 tahun.

Bagaimanapun, kerajaan akan meminda Perlembagaan untuk melanjutkan umur persaraan anggota-anggota Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dari usia 65 ke 66 bagi membolehkan Rashid terus berkhidmat.

Usul tersebut buat kali pertamanya dibentang secara tergesa-gesa untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat pada 20 November lepas oleh menteri yang menjaga undang-undang, Nazri Abdul Aziz.

Ia akan dibacakan untuk kali kedua pada 11 Disember ini.

Menurut satu kenyataan Bersih, perhimpunan akan diadakan pada jam 10 pagi di perkarangan bangunan Parlimen pada tarikh itu.

BN amat memerlukan khidmat Rashid yang licik bagi memastikan kemenangan dalam pilihanraya akan datang.

Manakala sebelum itu, pada 9 Disember, ahli-ahli Majlis Peguam akan mengadakan perarakan sempena Hari Hak Asasi Manusia.

Perhimpunan akan dimulakan di kompleks membeli belah Sogo bermula jam 7.30 pagi. Para peguam kemudiannya akan berarak ke Pasar Seni.

adihamka @ December 4, 2007
............................................

Detikdaily
Bersih akan dedahkan rakaman perbualan Rashid SPR
Posted on Tuesday, December 04 @ 20:41:41 EST by reformis

Petikan malaysiakini


Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) akan mendedahkan pita rakaman perbualan antara Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman dengan anggota rombongan gabungan itu di Putrajaya pada 2 Julai lalu.

Ini ekoran penafian Abdul Rashid (foto) bahawa beliau telah menasihatkan Bersih supaya menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong mengenai perjalanan pilihanraya di negara ini.

"Ia akan didedahkan apabila tiba masanya untuk membolehkan orang ramai mendengar sendiri percakapan Abdul Rashid dengan anggota Bersih," kata Setiausaha Sekretariat Bersih, Faisal Mustaffa ketika dihubungi hari ini.

Sebelum ini, Bersih dilaporkan berkata Abdul Rashid yang menasihatkan mereka supaya menghantar memorandum kepada Seri Paduka untuk menuntut pilihanraya bersih dan adil.

Bagaimanapun, Sabtu lalu, Abdul Rashid menafikan beliau yang menasihatkan gabungan tersebut seupaya berbuat demikian.

Abdul Rashid menganggap dakwaan itu sebagai 'tidak masuk akal' dan mendakwa tindakan Bersih mengeluarkan kenyataan sedemikian, hanya untuk 'melaga-lagakan’ SPR dengan kerajaan.

"Hantar memo (kepada Yang di-Pertuan Agong) bukan idea saya dan perkara itu tidak timbul pada pertemuan saya dengan Bersih.

"Saya tidak ingat ada sesiapa (dalam pertemuan dengan Bersih) yang sebut nak hantar memo pada Yang di-Pertuan Agong tapi tak tahulah kalau mereka nak sumbat perkara itu dalam tekak saya... tak perlulah nak lagakan saya dengan mana-mana pihak," katanya dalam laporan tersebut.

'Jangan dolak-dalih'

Sementara itu, Faisal berkata, keputusan tersebut dibuat dalam mesyuarat Bersih yang diadakan beberapa hari lalu.

Dalam pita rakaman tersebut, katanya, Abdul Rashid telah menasihatkan Bersih supaya menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi mendapatkan pilihanraya yang bersih dan adil.

"Pengerusi SPR itu mengeluarkan kata-kata tersebut sewaktu makan tengah hari selepas Bersih mengadakan pertemuan dengan beliau di pejabatnya di Putrajaya, 2 Julai lalu," jelas Faisal.

Berikutan itu, kata Faisal, Bersih mengadakan perhimpunan yang hadiri kira-kira 40,000 dan menyerahkan memorandum tersebut kepada Yang di-Pertuan Agong pada 10 November lalu

SUMBER DARI : SUARA KEADILAN ONLINE & DETIK DAILY

Tiada ulasan: