Followers

Cari Blog Ini

Khamis, 27 Mac 2008

SULTAN MURKA,GELARAN DATUK TIGA PEMIMPIN UMNO DITARIK BALIK


TIGA pemimpin tegar Umno Terengganu ditarik semula gelaran "Datuk" oleh Istana negeri itu berkuatkuasa serta-merta. Ini berita terbaru ekoran "penderhakaan" mereka terhadap perkenan Sultan.

Menurut sumber, mereka yang terbabit bukan calang-calang orang, mantan Menteri Besar yang juga Pengerusi Umno Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh, Setiausahanya, Datuk Rosol Wahid dan Datuk Din Adam.

Ramai yang bertepuk tangan, mereka dihukum sedemikian rupa. Nampaknya mohon maaf Idris Jusoh yang sudah jadi amalannya setiap mengadap Baginda Sultan, tidak kesampaian.

Sultan kali ini benar-benar murka dengan penama Idris bin Jusoh ini. Liputan media dan pembelaan publisiti terhadap Idris, tidak sedikit memperdaya Sultan untuk mengundangnya ke Istana.

Mereka dikatakan pelopor kepada penentangan perkenan MPPR (Istana Terengganu) terhadap perlantikan Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar hingga mencetuskan "ketegangan" dan rasa tidak tenteram di Terengganu.

Dalam pada itu, politik Terengganu gempar lagi apabila Datuk Muhamad Awang Tera (Chukai) yang disebut-sebut sebagai calon Menteri Besar dulu, telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Besar Terengganu, iaitu satu jawatan yang tidak pernah wujud sebelum ini.

Apakah muslihatnya? Tiada siapa dapat mengetahui keperluan jawatan Timbalan MB ini melainkan ianya untuk mengukuhkan lagi kedudukan Ahmad Said, selaku MB yang baru dan kontroversi.

Terkini: Selepas menemui Yang Dipertuan Agung, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pihaknya menerima perlantikan Adun Kijal Datuk Ahmad Said sebagai MB Terengganu.

Ini bermakna, kemelut yang merundung Wisma Darul Iman kian reda dan jalan penyelesaiannya sudah hampir. Idris dan juak-juaknya kalah dan tumpas ditangan Sultan (MMPR) dan Ahmad Said, Adun Kijal.

Ke manakah Idris selepas ini?

Bersediakah Perdana Menteri melantik Idris dan Rasol ke mana-mana jawatan politik diperingkat Pusat setelah gelaran "Datuknya" direntap Istana dan mereka dianggap "penderhaka" oleh rakyat Terengganu.

Sebuah NGO, Majlis Pemesyuaratan Rakyat Terengganu (Mampat) dan beberapa NGO lagi akan menganjurkan solat hajat di Masjid Terapung, Kuala Ibai malam esok untuk memohon kepada Allah untuk keselamatan baginda Sultan Terengganu dan anakanda baginda yang menjadi Pemangku Raja.


Ia akan diadakan bermula sembahyang Isya secara berjamaah di masjid berkenaan dan bakal diimami oleh Iman Masjid Negara, Sheikh Ismail Al Hafiz.

Ini membuktikan satu lagi kayu ukur sensitiviti rakyat terhadap institusi kesultanan di negeri ini bahkan di seluruh negara, jika ada pihak yang tidak menghormati institusi tersebut.

TMJ:
sanggahtoksago.com

Tiada ulasan: