Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 17 Disember 2008

ADAKAH PAS AKAN MELETAKKAN CALON WANITA DI KUALA TERENGGANU ?? - Malaysiakini

Hangat diperkatakan UMNO mungkin meletakkan calon wanitanya di Parlimen Kuala Terengganu pada Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu nanti. Saya merasakan strategi UMNO itu adalah tepat dan yang paling baik untuk berdepan dengan calon PAS di sana. Sebagaimana PAS menyatakan bahawa parti tersebut bertanding untuk menang kerusi tersebut dan ini memerlukan strategi yang terbaik dan berkesan. Saya percaya pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat telah pun menyediakan ramuan serta resepi bagaimana untuk menambahkan lagi kerusi Parlimen Pakatan Rakyat nanti.

Sekiranya benar UMNO meletakkan calon wanitanya atau pun dari Puterinya di kerusi tersebut, maka wajar juga dipertimbangkan oleh PAS untuk meletakkan calon Muslimahnya. Saya rasa PAS tidak ketandusan tokoh-tokoh Muslimah yang cerdik pandai untuk dicalonkan di kerusi tersebut. Langkah ini juga dirasakan lebih bijak kerana sedikit sebanyak dapat mengurangkan rasa tidak puas hati beberapa penyokong atau pengundi PAS yang mahukan calon-calon lelaki tertentu untuk ditabalkan sebagai calon. Mudah-mudahan dengan calon Muslimah ini nanti, semua penyokong-penyokong akan berasa lebih adil dan berpuas hati.

Buat masa sekarang pun kita lihat MP-MP wanita dari Pakatan Rakyat, terutamanya dari PAS telah menunjukkan prestasi yang cemerlang berkhidmat untuk rakyat. Contoh seperti Dr Lo' Lo yang begitu aktif berkhidmat siang dan malam terutamanya semasa trajedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa. Inilah semangat Muslimah yang ada di dalam PAS, begitu juga prestasi yang telah ditunjukkan oleh MP wanita dari PKR seperti YB Fauziah Salleh sehingga mendapat kepujian dari MB Pahang sendiri. Banyak lagi ADUN dan MP wanita dari Pakatan Rakyat yang telah berkhidmat tidak kurang malah melebihi dari ADUN dan MP lelaki. Di Selangor contohnya, YB Dr Mariah juga tidak kurang hebatnya seperti juga ADUN dan MP wanita dari DAP. Keberanian dan kerja keras mereka setanding dengan kaum lelaki.

Sehubungan itu, tiada rugi atau salahnya jika calon PAS di Kuala Terengganu diberikan kepada Muslimah. Sudah pasti kaum-kaum lelaki akan lebih bersemangat untuk bekerja dan berkempen di dalam pilihanraya itu nanti. Walau bagaimanapun, terserah lah kepada kebijaksanaan pimpinan PAS kawasan, negeri dan pusat untuk memutuskan calon yang terbaik agar kerusi Parlimen Kuala Terengganu bakal diisi oleh PAS. Alangkah manis dan indahnya jika calon PAS dari kaum Muslimah dipilih dan memenangi kerusi tersebut, kerana hadiah kemenangan itu pasti lebih `bermakna' buat Pak Lah dan Najib kerana itu adalah `hadiah' dari seorang wanita.

MERDEKA RAKYAT NEGARA PERKASA

W.FAUZDIN NS

Tiada ulasan: