Followers

Cari Blog Ini

Sabtu, 28 April 2012

Bersih 3.0 : 7,000 orang berhimpun di George Town


NONE
Sekurang-kurangnya 7,000 orang berhimpun di Esplanade di George Town petang ini dan Presiden Aliran, Francis Loh menyuarakan rasa terkejutnya dengan bilangan mereka yang hadir.
Loh yang pertama berucap berkata, beliau menjangka hanya 200 hingga 300 akan hadir, tetapi teruja dengan bilangan mereka yang komited menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan pemimpin Pakatan
Rakyat juga turut hadir. Tidak ada sebarang gangguan sepanjang perhimpunan itu diadakan.

Kira-kira jam 2.30 petang, semua orang telah diminta untuk duduk, termasuk hantu yang hadir, menyebabkan orang ramai ketawa.

Orang ramai kemudiannya mula melaungkan, Bersih! Cuci! danBantah! sebanyak tiga kali.

Kemudian pada kira-kira jam 2.30 petang, jumlah hadirin melonjak kepada kira-kira 7,000; botol air diedarkan, beg sampah disediakan, dan peserta tidak meninggalkan sampah kotor selepas protes tersebut.

Mereka menyanyikan lagu Bersih dan lagu Negaraku, serta deklamasi sajak Sasterawan Negara Datuk A Samad Said oleh Mustafa K. Annuar dari Aliran.

NONEAnggota Pusat Krisis Wanita dilihat turut menyertai perhimpunan tersebut, dengan penyokong anti-Lynas penyokong yang memakai
hijau membawa poster serta sepanduk mengenai perjuangan mereka menentang risiko radioaktif.

Sekumpulan rakyat Malaysia dari Los Angeles, Amerika Syarikat, turut membawa poster dengan slogan menuntut hak untuk mengundi, yang diketuai oleh jurutera Caterine Chow, yang merupakan pengundi kali pertama.

"Jika saya boleh lakukannya, sudah tentulah saya akan balik untuk mengundi, tetapi kita perlu bersedia. Kami harap pihak berkuasa dapat membolehkan kami mengundi dari mana kita berada," katanya.

Tiada ulasan: