Followers

Cari Blog Ini

Selasa, 10 April 2012

Tiga Anak Syarikat MAIM Berhutang dengan Kerajaan Negeri

Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) mempunyai hutang dengan kerajaan negeri berjumlah  RM11.99juta (RM11,990,437.84juta). MAIM selaku agensi atau sebuah badan berkanun yang dikawal selia oleh kerajaan Negeri Melaka. Hutang MAIM tersebut adalah berdasarkan kepada hutang yang berakhir pada 31 Disember 2011 yang lalu.

Di bawah MAIM mempunyai 3 anak syarikat milik MAIM iaitu Pusat Zakat Melaka (PZM), MAIM Holdings Berhad dan Pusat Latihan Al–Khawarizmi.

1. Pusat Zakat Melaka (PZM)

Pusat Zakat Melaka (PZM) telah dikorporatkan pada April 2001 dimana pengurusan kutipan zakat diletakkan dibawah PZM manakala agihan zakat diletakkan dibawah Baitulmal Majlis Agama Islam Melaka.

Kutipan zakat di negeri ini sehingga 28 Mac 2012 mencecah RM7.48 juta iaitu meningkat sebanyak RM226,143 atau 3.12 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu. Tahun lalu, jumlah kutipan yang diperoleh adalah RM7.25 juta.

Zakat wang simpanan menunjukkan jumlah kutipan tertinggi iaitu sebanyak RM3.29 juta berbanding tahun lalu hanya RM2.72 juta.Ini diikuti zakat pendapatan sebanyak RM2.89 juta berbanding tahun lalu, RM2.04 juta manakala zakat ternakan pula mencatatkan kutipan terendah iaitu RM10,750.

Zakat korporat pula disumbangkan oleh lapan syarikat yang bernilai RM2.29 juta. Pada masa yang sama Lembaga Tabung Haji menyerahkan zakat korporat bagi tahun 2011 berjumlah RM1.194 juta. Turut menyerahkan zakat korporat ialah Ahli Lembaga Pengarah Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Bank Rakyat), Datuk Mohd. Aini Taib yang berjumlah RM623,812. Tidak ketinggalan ialah Pembangunan Pertanian Melaka Sdn. Bhd. iaitu sebanyak RM186,474.

2. MAIM Holdings Berhad

MAIM Holdings Berhad telah ditubuhkan oleh Majlis Agama Islam Melaka berdasarkan Seksyen 27(B) 2(e) Enakmen Pentadbiran Hukum Syarak Negeri Melaka Tahun 1994 yang memperuntukkan kuasa di bawah Majlis Agama Islam Melaka untuk menubuhkan syarikatnya di bawah untuk menjalankan aktiviti-aktiviti perniagaan. MAIM Holding Bhd telah menubuhkan 3 anak syarikat yang bergerak aktif dalam aktiviti.


a) MAIM Bentara Sdn.Bhd.
b) MAIM Bentara Security Sdn.Bhd.
c) MAIM Industries Sdn.Bhd.


3. Pusat Latihan Al–Khawarizmi

Kompleks Falak Al Khawarizmi telah ditubuhkan pada tahun 2008 yang berstatus syarikat dibawah kawalan Majlis Agama Islam Melaka.

Menjadi persoalan di sini mengapa MAIM itu sendiri tidak dapat membayar hutang kerajaan negeri dan kita tahu bahawa MAIM Holdings Berhad itu menjalankan aktiviti perniagaan tetapi tidak dapat melunaskan hutang negeri sehinggakan kerajaan negeri hampir muflis. Sepatutnya ketiga-tiga anak syarikat milik MAIM itu dapat melangsai hutang MAIM itu sendiri tetapi ke mana pulangan itu digunakan?




Apakah fungsi utama kerajaan negeri memberi dana tetapi tiada sebarang pulangan dari agensi ataupun badan berkanun milik kerajaan? Adakah dengan nilai mencecah RM12juta itu terlalu kecil dan adakah pulangan keuntungan bagi 3 anak syarikat milik MAIM gagal membayar hutang kepada MAIM sekali gus untuk MAIM menyelesaikan duit kepada kerajaan negeri.

Sumber : PAS MELAKA

Tiada ulasan: