Followers

Cari Blog Ini

Jumaat, 24 Ogos 2012

Edisi 55 Tahun Merdeka , Janji Dicapati

Dari Februari 2012 sehingga kini, tiada khabar berita berkenaan pengagihan 25,000 penggunaan sistem pembelajaran yang diuar-uarkan oleh pihak Ketua Menteri Melaka.Justeru, pihak guru tertanya-tanya bagaimanakah implementasi sistem Tutor Online itu diagihkan.

Seorang guru dari Merlimau yang mahu dikenali sebagai Cikgu Seha dalam satu surat kepada Harakahdaily menyatakan guru-guru bertanya setiap sekolah yang dapat hubungi, namun jawapan yang sama diterima iaitu semuanya sama, "tiada khabar berita".

Berikut luahan beliau.

Saya sebagai seorang guru yang mengajar di sebuah sekolah kebangsaan di Merlimau, Melaka sangat terharu dengan usaha pihak Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkenaan pembelajaran di atas talian yang dilancarkan oleh beliau bersama-sama Melaka International College of Science and Technology seperti yang dilaporkan di dalam akhbar Melaka Hari Ini pada 17 Februari 2012.Seperti yang kita maklum, pihak Jabatan Pelajaran Negeri amat menitik berat peratusan kelulusan cemerlang setiap sekolah di negeri Melaka ini.

Dengan adanya peruntukan sebanyak 25,000 penggunaan pembelajaran dalam talian Tutor Online untuk diagih-agihkan kepada setiap pelajar terpilih di negeri Melaka, bolehlah membantu para pelajar yang akan menduduki peperiksaan UPSR, PMR dan SPM meningkatkan prestasi mereka dan mencapai peratusan kelulusan cemerlang yang lebih tinggi.Namun, dari bulan Februari 2012 sehingga kini, tiada khabar berita berkenaan pengagihan 25,000 penggunaan sistem pembelajaran yang diuar-uarkan oleh pihak Ketua Menteri Melaka.Kami pihak guru tertanya-tanya bagaimanakah implementasi sistem Tutor Online ini diagihkan. Kami bertanya setiap sekolah yang kami dapat hubungi, namun jawapan yang sama kami terima iaitu semuanya sama, "tiada khabar berita".

Ketua Menteri sendiri berkata, "Semoga objektif untuk membantu meningkatkan prestasi pelajaran di Melaka terutama yang berhadapan dengan peperiksaan penting seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan terlaksana."Namun, pengagihan 25,000 sistem Tutor Online ini tidak dilaksanakan secara sama rata. Janganlah kami guru-guru, ibubapa dan murid-murid di negeri Melaka disogok gimik politik kerajaan negeri yang kami dokong ini, tetapi hanya segelintir dan golongan-golongan tertentu sahaja yang mendapat manafaat ini.Kami berharap, janganlah hanya memilih sekolah dengan pilih kasih, sebagai contoh Sekolah Kebangsaan Tun Syed Ahmad Shahabudin. Hak anak-anak sekolah lain di negeri Melaka haruslah disaksamakan.Pihak guru di negeri Melaka amat kesal dengan cara pangagihan ini dan kami seperti termakan racun "Janji Ditepati".

Tiada ulasan: