Followers

Cari Blog Ini

Selasa, 16 Oktober 2012

Ketua Audit Dedah Ketirisan

Laporan tahunan Ketua Audit Negara telah mendedahkan beberapa projek yang diberi secara rundingan terus telah dibelenggu dengan isu-isu yang boleh memberikan kesan kepada tahap kepercayaan kepada kerajaan, kata para penganalisis. Contoh yang paling jelas adalah projek landasan berkembar Ipoh-Padang Besar bernilai RM12.49 bilion yang diberikan secara runding terus telah ditangguhkan dua kali dan telah menyebabkan kos tambahan sebanyak RM3.6 bilion. 

Contoh lain termasuk 1,000 rak risalah bernilai RM1.95 juta bagi Tahun Melawat Malaysia 2007 yang dibeli melalui rundingan terus oleh Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia tanpa kelulusan Kementerian Kewangan menyebabkan siasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan lima papan iklan bernilai RM3.64 juta yang diletakkan di Indonesia melalui rundingan langsung juga sedang disiasat oleh pegawai anti-rasuah SPRM. Dalam kes projek Ipoh-Padang Besar, laporan audit mengatakan bahawa pelaksanaan adalah “tidak memuaskan” kerana pelantikan kontraktor telah tidak dilakukan melalui pembidaan kompetitif. 

“Melantik kontraktor melalui pembidaan kompetitif bagi projek masa depan untuk mendapatkan nilai terbaik bagi wang dan memastikan bahawa klausa kontrak melindungi kepentingan Kerajaan,” kata pasukan audit. Datuk Paul Low dari Transparency International Malaysia berkata bahawa cara rundingan terus dalam pemberian kontrak berpotensi menimbulkan masalah seperti rasuah dan kekurangan persaingan.

 “Rundingan terus bukan satu amalan baik kerana ia hanya menggalakkan amalan rasuah. Jika kita mahu mengelakkan rasuah, kita perlu menghadkan amalan rundingan terus ini,” kata beliau kepada The Malaysian Insider. “Dengan rundingan terus, tidak akan ada persaingan dan pihak yang diberikan projek dalam beberapa kes tidak efisyen untuk menyelesaikan projek.”

Tiada ulasan: