Followers

Cari Blog Ini

Selasa, 12 Mac 2013

Politik perkauman politik bankrap' - Musa Hitam.

Ahli politik yang menggunakan isu perkauman sebagai bahan kempen mereka adalah ahli politik bankrap, kata bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam. Beliau bekata, melihat kepada perkembangan hari ini banyak perkara yang boleh dibahaskan secara membina. "Kita dalam suasana pilihan raya umum (PRU) pada pendapat saya dulu, baru ini dan sekarang, barang siapa yang menggunakan perkauman sebagai isu politik adalah ahli politik yang bankrap," katanya pada program Bicara Minda Survival Ekonomi Melayu di Kompleks Media Karangkraf, hari ini. Musa berkata, jika dahulu, parti politik boleh gunakan isu perkauman jika berada di kawasan-kawasan yang ada majoriti kaum tetapi kini tidak lagi. 

 "Sekarang tidak boleh lagi, kerana macam-macam kejayaan yang kerajaan dah buat, kerajaan jangan berasa malu. Kerajaan harus berasa bangga dengan kejayaan yang telah dibuat, tentulah ada kritikan dan yang menentang, dalam politik itu perkara biasa. "Tetapi berdebatlah, tunjuk dengan bukti diatas kebolehan-kebolehan itu, bukan mempertangguhkan apa yang dibuat, dan kita merasa takut, kita dimomokkan dengan keadaan ini, dan penghabisan kita terdesak dan itu yang akan memusnahkan kita," katanya. Ketika ditanya bagaimana untuk mengubah minda Melayu dan gerak kerja yang berasaskan perkauman. 

 Beliau berkata, perkara itu memerlukan tempoh yang lama dan bergantung kepada kepimpinan politik. "Itu yang saya dukacita, jika kita bergantung pada akedemik senang sikit kita boleh belajar dan natural proses. Tetapi dari segi mentaliti nak ubah, sukar jika kita ada sistem politik begitu terbuka, misalnya di Malaysia. "Di Malaysia perkiraan politik masih berasaskan perkauman, jika kita pergi ke kawasan banyak Melayu kita cakaplah hak Melayu, kita perjuang orang Melayu, bila kita pergi ke kawasan cina, kita cerita pasal Cina apa-apa yang perlu dipertahankan. "Pada saya sikap merendah diri boleh berubah jika ahli politik itu mahu memperkukuhkan dan tidak salah gunakan isu perkauman dari segi perkembangan politik," katanya. Menurut beliau, soal ekonomi Melayu merupakan soal fundamental yang akan menentukan ke arah mana negara akan tuju.

Tiada ulasan: