Followers

Cari Blog Ini

Ahad, 1 Mac 2015

300 ORANG TUNAI SOLAT ISTISQA'

DURIAN TUNGGAL – Kira-kira 300 jemaah hadir menunaikan solat sunat istisqa, memohon ALLAH SWT menurunkan hujan berikutan cuaca panas yang melanda negara ini. Solat sunat yang dijalankan di Empangan Durian Tunggal itu diimamkan Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Masjid Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), Suhairi Yunos yang turut melibatkan empat sekolah tahfiz, antaranya Sekolah Menengah Tahfiz Al-Quran Jaim Chenderah, Jasin dan Maahad Tahfiz Al-Quran Masjid Sayyidina Ali, Bukit Katil. Exco Kerja Raya dan Kemudahan Awam, Datuk Abdul Ghafaar Atan berkata, solat sunat istisqa anjuran kerajaan negeri menerusi Syarikat Air Melaka Berhad (Samb) diadakan susulan musim panas berpanjangan sehingga penghujung Mac. 


 Bagaimanapun katanya, kerajaan negeri bersiap sedia menghadapi musim panas dengan memberi tumpuan kepada pengurusan air mentah dan pemerkasaan operasi di loji-loji rawatan. “Samb mengepam 35 juta gelen air mentah sehari dari Sungai Muar ke Empangan Durian Tunggal sejak 31 Disember lalu bagi mengekalkan paras takungan susulan disedut dan dipam ke Loji Air DAF I&II. “Air turut dilepaskan dari empangan ini melalui Injap Kupu-kupu dan Draw Off Tower ke Sungai Melaka bagi menampung keperluan operasi Loji Air Bertam dan Loji Air Sebukor pada 3 dan 6 Februari lalu. “Namun, kedua-duanya ditutup pada 17 Februari disebabkan hujan lebat sepanjang dua hari sejumlah 57 milimeter di sekitar Tidal Gate sungai,” katanya. 

 Abdul Ghafaar berkata, Samb turut mengepam air dari kolam-kolam sokongan seperti Tasik Ayer Keroh dan Kolam Kesang Pajak 2 ke Sungai Melaka sejak 5 dan 10 Februari lalu sehingga kini. “Samb juga menjalankan Operasi Bekalan Mesra Pengguna bagi mengurus tekanan air dalam sistem retikulasi ke tahap paling optimum. "Operasi itu antaranya dapat membantu mengurangkan kebocoran dan paip pecah, mengekalkan paras kolam bekalan air utama, memanjangkan tempoh simpanan air mentah serta menangguhkan catuan bekalan air," katanya./ Sinar Harian

Tiada ulasan: