Followers

Cari Blog Ini

Sabtu, 12 Mei 2007

MUFTI PERAK VS "JOM HEBOH"

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Bin Zakaria sekali lagi mengulangi fatwa yang dikeluarkan Majlis mufti – mufti Malaysia bahawa karnival dan konsert "jom heboh" adalah haram kerana melalaikan dan menggalakan maksiat.

Ketika ini (5&6 Mei) karnival yang nama dulunya "sureheboh" (dibaca sure haram) sedang berlangsung diperkarangan Stadium Indera Mulia –Ipoh dan khabarnya mendapat sambutan hebat dari penduduk tempatan. Dipentas utama (Jumaat) ada 'live' al-kuliyyah dan disitu juga akan ada konsert pada malam penutup.

Menurut laporan akhbar kelmarin, Mufti Perak mengatakan bahawa beliau tidak tahu-menahu mengenai kelulusan penganjuran konsert haram itu kerana ianya diluluskan oleh mesyuarat exco negeri. Sebelum ini karnival "sureheboh" pernah gagal diadakan di Perak biarpun ditukar nama kepada "jom heboh".Kata beliau lagi, "saya telah menjalankan tanggungjawab saya dan telah menasihati kerajaan negeri".

"Inilah gambaran sebenarnya islam dan pandangan golongan ulama disisi pemerintah yang ditunjangi UMNO. Terbukti UMNO sekadar menjadikan jawatan mufti itu sekadar kosmetik agar islam hadhari yang dianuti mereka nampak menarik. Hakikatnya mereka langsung tidak menghormati golongan ulama ini dan sekaligus mempersendakan lantikan yang mendapat perkenan Duli sultan".Komen ketua pemuda PAS Melaka –Ustaz Kamarudin Bin Haji Sedik.

Saya yakin tidak akan ada seorang pun pemimpin mahu pun ahli umno yang akan bangkit mempertahankan fatwa mufti ini. Seperti juga apabila Gerakan mengusulkan agar agar mufti Perak dipecat. Semuanya jadi penakut atau mungkin juga merestui usul Gerakan itu.Apalah yang boleh diharapkan dengan Datuk Zahid Hamidi. Bawa motor besar keliling Sumatera boleh le, itu bukan kerja menteri.

Begitulah wajah UMNO yang terlalu banyak korup dan kurap dalam mempersendakan ulama dan hukum. Apalagi yang hendak diharapkan dengan mereka.Kepada golongan agama yang berada dalan UMNO, insaf dan ambillah pengajaran. Kembalilah kepada islam yang sempurna dan selamat tinggal islam hadhari. "JOM KITA SOKONG PAS LA PULAK!!!!"

Tiada ulasan: