Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 7 Mei 2008

KRISIS BERAS TAK YAH JADI MENTERI PUN BOLEH PIKIR...

Oleh: Batu Timbang

Dulu sewaktu saya masih kecil sekitar tahun 60-an dan awal 70-an dan masih belajar di sekolah rendah, beras memang tidak pernah menjadi masalah kepada keluarga kami. Walau pun keluarga kami agak sederhana iaitu mengandungi seramai 12 orang pada waktu itu ianya masih berada dalam kategori biasa kerana lazimnya setiap keluarga memang mempunyai antara 8 hingga 12 orang anak. Bukan macam orang sekarang ni baru ada 5 anak dah mengeluh ramai dan botak kepala nak cari belanja.

Majoriti orang kampung hanyalah penoreh getah pada waktu pagi dan mengerjakan sawah pada sebelah petang. Orang tua saya ada 3 ekel tanah sawah dan dengan keluasan ini cukup untuk menampung keperluan sepanjang tahun. Malah biasanya keluar zakat pulak lagi dan menjelang musim menuai akan datang padi dalam kepok masih berbaki , padi baru pulak dah naik dari bendang. Pada waktu tu orang kampung saya hanya menanam padi jenis lama iaitu turut dikenali dengan padi 6 bulan . Padi jenis ini hanya boleh mengeluarkan hasil sekali setiap tahun atau semusim. Tidak macam sekarang ada jenis padi yang dah masak dan boleh dituai dalam tempoh 3 bulan selepas ditanam atau boleh dapat dua kali setahun malahan spesis terkini boleh buat 5 kali dalam dua tahun.

Pada waktu itu amat jarang malah boleh kata tidak pernah dengar orang kampung saya kelaparan kerana ketiadaan beras. Rata rata atau kesemua orang kampung saya boleh makan nasi sekenyang-kenyangnya sekurang-kurangnya dua kali sehari. Apa susah beras dah ada dalam tempayan , padi masih banyak dalam kepok duit motong getah buat beli lauk sekadarnya. Kalau rajin ikan semilang, puyu atau haruan atau setidak-tidaknya ikan bocek boleh dapat dari sawah . Kalau teringin nak makan lauk ikan kembung atau selar kuning atau ikan tamban , Pak Amin Ikan pun ada masuk kampung setiap hari dengan basikal nya .

Dalam reban ada pulak ayam sepuluh atau duapuluh ekor. Tapi kalau budak-budak sekarang nak tau saya dulu , walau pun ada bela ayam tapi, lauk ayam adalah lauk yang istimewa kerana kalau nak makan ayam kena tunggu orang balik dari Kuala Lumpur dulu. Kalau dua bulan Arwah Pak Lang saya tak balik cuti alamat dua bulan lah tak merasa lauk ayam. Nak tunggu orang kawin pun bukannya ada tiap-tiap bulan orang kampung nak kenduri kawin.

Tapi Alhamdulillah kami masih dapat makan nasi sekenyang-kenyangnya dua kali sehari sebab keseluruhan paya yang ada di kampung saya tak pernah terbiar kosong melainkan diusahakan menjadi sawah padi. Saya dah biasa main lintah sejak berumur lima tahun , takada rasa geleman takut jauh sekali. Tak macam budak sekarang nampak pacat pun dah terjerit . Nak tanya pokok beras pun tergagap gagap. Oleh kerana mereka tak jumpa padi maka bila ditanya mereka akan jawab pokok beras.

Belum ramai lagi orang kampung saya yang dapat masuk universiti , ada tak adanya boleh lah disenarai Arwah Aziz Singah yang masuk Universiti Malaya dan Othman Rashid atau Kocik Jangkang bekas DO Tampin yang berpeluang masuk universiti. Masa tu semua orang kampung boleh makan nasi sekenyang-kenyangnya dua kali sehari. Tapi sekarang walau pun ada orang kampung saya iaitu En Norhashim Hj Ujang yang dah jadi orang nombor dua dalam MARDI , ramai orang kampung saya yang mengeluh sebab harga beras naik mencanak tanpa dapat ditahan tahan lagi. Anak baru empat lima orang pun dah gaduh ramai dan dah ramai yang tak makan nasi sekenyang-kenyangnya dua kali sehari seperti sewaktu saya kecik-kecik dulu.

Kita tak boleh nak salahkan En Hashim Hj Ujang sebab dia dah pecah kepala hasilkan benih padi 5 kali dua tahun tapi kalau kita berjalan-jalan dari Simpang Seberang Batu Hampar kemudian masuk Relong keluar Penajih dan Astana Raja melalui Tenaka sampai Lubok China , semua sawah yang dulu menguning emas kini dah jadi hutan dara walau pun belum jadi hutan simpan. Sawah dah mula tinggal sejak tahun 1985 dan pokok pokok mula naik sejak dari masa tersebut.

Saya pun susah nak tunjuk di mana punca silapnya perkara ini boleh berlaku. Kalau nak ikutkan pihak kerajaan dah keluar belanja yang bukan sedikit untuk menyediakan empangan dan taliair atau masa saya kecik dulu dipanggil benteng. Apakah kita nak kata punca air semakin kurang disebabkan pembangunan selepas pelancaran program 2020 oleh Mahathir atau orang kampung dah tak larat sebab belanja buat sawah tak berbaloi dengan hasil yang dapat dituai.

Dalam hal ini pihak kerajaan melalui jabatan dan agensi tertentu kena lah merancang pembangunan semula sawah secara bersepadu. Memang masih ada petani yang berminat untuk mengusahakan semula tanah sawah yang terbiar tetapi oleh kerana ketiadaan penyelarasan dari segi keluasan tanah yang diusahakan maka nampaknya padi yang ditanam hanya menjadi habuan kumpulan burung dan tikus sahaja.

Kalau nak buat semula sawah biar buat betul-betul jadi nanti tidak ada pembaziran dari segi sumber air dan guna tenaga . Benteng simen yang pecah tu baiki semula walau pun dulu tak pernah dapat digunakan sebaik siap pada tahun 1986. Berapa juta RM tenggelam tak tau lah nak cakap. Pembetung besi di kepala sawah Tok Aseh yang melintasi sungai tu eloklah diganti baru sebab kalau tak silap saya yang lama tu dah runtuh berpunca dari kelemahan atau ketiadaan penyelenggaraan dari pihak DID.

Mana taknya kalau kita lihat rekod kita boleh jumpa dan baca berapa ramai anggota DID atau Jabatan Parit & Taliair yang ditugaskan untuk menjaga pokok buahan dan menghias empangan untuk dibuat taman rekreasi sementara menunggu hari pencen yang makan hampir sepuluh tahun jugak. Tak caya ? Cuba tanya Hj Ramli Yusuf atau Hj Budin Sharif Durian Daun yang baru pencen dua tiga tahun dulu.. Zaman mereka amat jauh berbeza dari zaman Arwah Adom Benteng dan Arwah Tok Imam Hj Sidek .

Para pemimpin kampung boleh kumpul dan bincang semula dengan orang kampung , mana mana atau sesiapa yang tidak mampu atau tidak berminat untuk mengerjakan sawah mereka harap dapat memberi kebenaran tanah sawah mereka diusahakan sebaik nya oleh pihak ketiga . Kalau perlu sewa buatlah perjanjian bertulis sebab kita tak boleh nak buat sawah dalam skala kecil kerana seperti saya katakan tadi nak beri makan burung pun tak cukup.

Jabatan pertanian boleh menyediakan mesin pembajak . Kalau perlu kerajaan boleh ambil pelajar lepasan PMR atau SPM yang dah ada sijil kejenteraan dan ujudkan jawatan yang sesuai dengan kebolehan mereka. Kesemua mereka ini ditugaskan untuk membajak semua tanah sawah yang ada dalam Negeri Sembilan dan pihak petani boleh dikenakan bayaran yang minima , kalau dapat free lagi baik. Nak buat macam luar negeri tu , tiga atau empat petani mengerjakan ratusan ekar tanah sawah rasanya kita masih belum sampai ke tahap itu lagi. Yang penting belia ni diberi kerja yang tetap dan berpencen , sediakan mesin yang sesuai , InsyaAllah kita akan dapat melihat semula sawah kita akan menguning seperti dua puluh tahun dulu. Mungkin Tok Mat Hassan boleh mula membeli 50 atau 100 buah mesin bajak sawah dan kalau kurang kepakaran untuk mengendalikan nya Tok Mat boleh minta bantuan Udin Lias Arab dari Tenaka sebab dia memang pakar dalam hal ni.

Batu Timbang (Blog:
Bila Orang Biol Bercakap)

Tiada ulasan: