Followers

Cari Blog Ini

Selasa, 24 Jun 2014

Allahyarham Ustaz Datuk Abu Bakar Chik Bapa Pendidikan PAS

KUALA LUMPUR: Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Allahyarham Ustaz Datuk Abu Bakar Chik sebagai Bapa Pendidikan PAS yang begitu banyak menyumbang jasa kepada parti itu khususnya dalam bidang pendidikan. "Saya sifatkan pemergian Allahyarham sebagai satu kehilangan besar kepada PAS. Bahkan tidak keterlaluan untuk digelar sebagai Bapa Pendidikan PAS,"tulis Nik Aziz di laman facebooknya. Beliau turut mendoakan semoga Allah SWT mengganjari segala kebaikan yang telah dilakukan oleh Allahyarham dengan sebaik-baik ganjaran.

 "Dan diampunkan segala dosa-dosa beliau serta digolongkan di kalangan hamba-hambaNya yang soleh," ujarnya. Ustaz Abu Bakar Chik, 64, yang juga AJK PAS Pusat terlibat dalam kemalangan di KM 390 Lebuh raya Pantai Timur laluan Bukit Besi-Ajil jam 3.16 pagi tadi. Beliau meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Hulu Terengganu sementara pembantunya cedera. Allahyarham adalah Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat semenjak tahun 2008 hinggalah kini. Beliau mula terlibat dalam kegiatan pendidikan sejak tahun 1979 dengan mengasaskan Pusat Pendidikan Pra Sekolah Taski Abim, dan pada tahun 1983 beliau mengasaskan Maahad Darul Quran di Terengganu.


 Beliau pernah dilantik menjadi Pengerusi PASTI Malaysia selama setahun bermula 1989. Beliau juga adalah Timbalan YDP Yayasan Kebajikan dan Pembangunan Pendidikan (Yakep) sehingga kini serta Pengerusi Majlis Kebajikan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Makpen).

Tiada ulasan: