Followers

Cari Blog Ini

Jumaat, 14 Julai 2006

PENDAPATAN ALI RUSTAM RM37,010.27 SEBULAN?

AYER KEROH 14 JULAI: Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, baru-baru ini mengeluarkan zakat pendapatan berjumlah RM11,103.14 kepada Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd Khalil Yaakob, pada majlis penyerahan cek zakat perniagaan di Seri Negeri di sini. Berita ini disiarkan oleh Berita Hairan hari ini.

Zakat berkenaan adalah untuk pendapatan yang beliau peroleh sepanjang tahun lalu dan diserahkan sempena majlis penyerahan cek zakat perniagaan di Seri Negeri di sini.

Seperti yang kita sedia maklum zakat pendapatan yang wajib dikeluarkan sebanyak 2.5 % dari jumlah pendapatan setahun. Jika di kira, ini bermakna pendapatan tahunan beliau ialah RM444,125.60 setahun iaitu RM37,010.47 sebulan. Kita tidak tahu adakah pendapatan bulanan beliau ini semata-mata dataang dari gaji dan elaun bulanan beliau atau ianya dicampurkan sekali dengan pendapatan lain (jika ada, seperti perniagaan dan lain-lain). Andaikata jumlah pendapatan RM37,010.47 ini, hanya datang dari gaji dan elaun beliau, maka jumlahnya dikira amat besar. Sebagai elaun dan gaji Menteri Besar Kelantan tidak sampai sebanyak itu.

Jika sekiranya pendapatan itu datang dari gaji dan perniagaan maka timbul tandatanya kepada kita, bolehkah Ketua Menteri berniaga. Apakah perniagaan yang beliau ceburi? Siapa rakan kongsi beliau dan pelbagai lagi persoalan yang perlu di jawab oleh beliau.

Namun apa yang pasti pendapatan lebih RM37,010.47 cukup mewah. Maka tidak hairanlah mengapa beliau tidak kisah dengan kenaikan harga minyak dan tarif elektrik serta harga barangan keperluan harian.

Tetapi bagaimana dengan rakyat bawahan? Rakyat Melaka perlu menilai perkara ini dengan serius.

sumber dari :
www.pemudabukitkatil.blogspot.com

Tiada ulasan: