Followers

Cari Blog Ini

Jumaat, 22 Disember 2006

BANJIR TERBURUK DI MELAKA SEJAK 10 TAHUN

oleh : Budi

Hujan yang turun tanpa henti bermula 17 Disember lalu telah menyebabkan banjir di beberapa kawasan di negeri Melaka. Antara kawasan yang terlibat didaerah Jasin ialah Kg Kemengkang, Kg Kesang, Air Panas, Air Barok, Kg Chincin, Kg Cohong, Sempang Bekoh dan Pekan Jasin.Seramai 84 orang telah dipindahkan kepenempatan banjir yang dibuka di Sekolah Menengah Simpang Bekoh. Ada juga yang menumpang dirumah sudara dan jiran.


Sementara itu di Sg Rambai keadaan bertambah serius. Sehingga kini telah lebih 500 orang dipindahkan di tiga buah pusat pemindahan.Beberapa jalan di parit Putat dan Batu Gajah telah ditutup sementara untuk kenderaan ringan.


Bagi kawasan Alor Gajah khususnya di Kg Pulau ,45 orang daripada 9 keluarga telah dipindahkan ke surau Kampung Pulau. Banjir kali ini menyebabkan sebuah Sekolah Rendah Islam Seri Al-Munawwarah di kampung tersebut ditenggelami air sedalam 1.5 meter. Menurut mudir sekolah berkenaan, Ustaz Abdul Razak, hanya barang-barang penting yang dapat diselamatkan dan beliau merayu agar masyarakat dapat memberikan sumbangan bagi membaikpulih kerosakan.

Sebarang sumbangan bolehlah disalurkan ke dalam akaun Bank Islam ( 04015010024074 ) atau hubungi terus ditalian
019-6823237.

Menurut mangsa banjir yang ditemui, mereka tidak menyangka yang hujan lebat selama 2 hari boleh mengakibatkan banjir yang begitu teruk dan banyak barang tidak dapat diselamatkan kerana air naik dengan begitu cepat.

Prihatin dengan keadaan yang berlaku ini, PAS Kawasan Jasin telah menghulurkan bantuan segera yang berupa bahan makanan kepada mangsa yang terlibat. Sumbangan telah disampaikan oleh YDP Kawasan Jasin, Mejar Jasme bin Tompang bersama Ketua Pemuda PAS Pusat YB Salahudin bin Ayub.

"Saya mengharapkan agar semua mangsa banjir bersabar diatas kejadian ini dan redha terhadap apa yang berlaku. Insya-Allah PAS akan sentiasa bersama dan prihatin dalam menangani masalah ini tanpa mengira agama, bangsa ataupun fahaman politik," ujar Mejar Jasme.

Tiada ulasan: