Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 20 Disember 2006

BERITA MELAKA : DIMANAKAH KEPRIHATINAN YANG DIBERIKAN KEPADA UMAT ISLAM DI MELAKA ??

OLEH : BUDI

Bukan pertama kali rungutan pelancong mengenai tempat solat di Dataran Pahlawan - Bandar Hilir. Laporan di akhbar metro hari ini (19 Disember 2006) menambahkan lagi senarai komplen mengenainya.Sebenarnaya itulah gambaran sifat 'prihatin dan ketakwaan' kerajaan pimpinan Datuk Ali Rustam.

Tidak dinafikan negeri yang pernah menjalankan pemerintahan islam ini banyak peninggalan sejarahnya.Kerajaan kesultanannya yang agong diakui kalifah Uthmaniah diTurki - Sultan Abd Hamid ke 2. Itulah punca ianya dicemburui Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun. Mereka datang untuk memadamkan cahaya islam disini. Buktinya tiada satu peninggalan atau tanda keagungan kerajaan / kesultanan islam di Melaka.Tidak menyediakan tempat solat yang selesa ,bermakna melangsungkan cita-cita penjajah tersebut.

Selain A-Famosa, dua bangunan yang 'wajib' dikunjungi pelancong di Bandar Hilir adalah gereja lama peninggalan penjajah.Bukit St Paul (Portugis) dan Stadhyus - Bangunan Merah (Belanda). Persoalannya, mana masjid? Musollah yang digunakan itu pun asalnya bangunan biasa yang diubahsuai. Maknanya tiada perancangan yang khusus disitu.

Haji Datuk Ali Rustam mungkin ada alasan dan jawapan membina masjid 'pelancongan' bernilai RM10.5 juta dan baru dirasmikan itu. Namun pelancong di Bandar Hilir yang hendak bersolat mungkin tidak memilih masjid yang sejauh dua kilometer. Kerja-kerja membesarkan musollah tidaklah menelan kos yang terlalu tinggi jika dibandingkan dengan membina masjid jutaan ringgit hanya untuk lima orang jemaah memakmurkannya

Tiada ulasan: