Followers

Cari Blog Ini

Jumaat, 20 April 2007

CABARAN KEMERDEKAAN FASA KE DUA

Oleh : Tg Kudin

JASIN - Menjelang sambutan 50 tahun kemerdekaan negara kita yang bakal diadakan dengan gilang-gemilang, pelbagai usaha atau pelan pembangunan yang dilaksanakan oleh Umno Barisan Nasional(BN) telah gagal, reput dan hancur.

Malaysia kini melangkah masuk menghadapi cabaran kemerdekaan fasa ke dua yang memerlukan kita menilai kembali akibat dari proses kemerdekaan 'separuh masak' ini menyebabkan orang Islam murtad berbondong-bondong dan runtuhnya integriti dalam negara kita.

Ketua Pemuda PAS, Yang Berhormat Salehuddin Ayub berkata, umat Islam mula berbondong-bondong meninggalkan Islam, sembahyang tapi tolak pelaksanaan hukum Islam dan anak muda sanggup murtad kerana cinta dan kasih-sayang.

"Ibnu Khaldun mengatakan setiap kesalahan yang dilakukan kerajaan menyebabkan rakyat menderita 50 tahun paling singkat, contohnya tulisan jawi dihapuskan 1967 dan hari ini muda-mudi tidak tahu baca Al Quran serta jahil mengenai Islam menyebabkan mereka mudah murtad," kata beliau.

Menurutnya lagi, kepercayaan rakyat kepada integriti agensi penguatkuasaan telah runtuh sama sekali, pertuduhan rasuah ke atas Ketua Pengarah BPR, kes Anwar Ibrahim, jual AP dan 18 kes berprofil tinggi.

"Wang zakat Petronas boleh membiayai pendidikan untuk kaum bumiputera dari seawal pendidikan rendah hingga ke peringkat Phd, tapi malang nasib orang Melayu selepas 50 tahun merdeka masih bertengkar mengenai biasiswa," kesalnya lagi.

Beliau turut menyentuh mengenai kes Altantuya yang datang ke Malaysia ingin berjumpa dengan 'Mr Razak' sebab budaya Inggeris memanggil seseorang dengan mengunakan nama bapanya, persoalannya sekarang siapa itu 'Mr Razak'.

Altantuya

Altantuya yang sedang hamil datang ke Malaysia untuk berjumpa dengan bapa kepada anak dalam kandungannya dan dipercayai anak itu boleh memberi malu kepada seorang pemimpin atasan menyebabkan dia dibunuh.

Chief Inspektor Unit Tindakan Khas, Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar dituduh membunuh Altantuya di satu kawasan di Lot 12843 dan Lot 16735 di Mukim Bukit Raja, Selangor, antara 10 malam, 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober.

Abdul Razak Baginda pula dituduh bersubahat dengan dua anggota polis dari Unit Tindakan Khas Bukit Aman dalam pembunuhan Altantuya, 28, di Tingkat 10, Bangunan Getah Asli, di Jalan Ampang, Kuala Lumpur, antara 9.54 pagi dan 11.05 pagi pada 18 Oktober tahun lepas.

Beliau dituduh mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama-sama Seksyen 302 kanun yang sama yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Pesuruhjaya Kehakiman, Dato' Mohd Zaki Md Yasin yang mengambil alih kes itu daripada Hakim Dato' K.N. Segara menetapkan tempoh perbicaraan selama sebulan dari 4 Jun hingga 29 Jun, beliau menetapkan tarikh baru itu selepas kes itu dikemukakan untuk sebutan.

Tiada ulasan: