Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 21 November 2007

SEKITAR PENGALAMAN MENUJU KE HIMPUNAN 100K

oleh : lang buana

Sebahagian dari kami bergambar selepas dibebaskan

Hampir 2 minggu Himpunan 100K berlalu. Belek punya belek gambar sekitar himpunan 100K, terlihat satu foto yang meninggalkan seribu kenangan kepada saya. Gambar ini diambil ketika saya bersama ketua DPPK Jasin, sdra Aminudin bin Abd Jalil, AJK Pemuda Kawasan serta Unit Amal dari Johor yang baru sahaja dibebaskan dari Balai Polis Bricfields, Kuala Lumpur.


Kronologi perjalanan dari Melaka sehingga dibebaskan dari Balai Polis Brickfields, Kuala Lumpur

Sabtu / 10 November 2007 / 12.30 am
Saya bersama Ketua DPPK Jasin, Aminuddin bergerak ke Kampung Duyung dan Bukit Katil untuk mengambil sahabat yang mahu turut serta ke himpunan 100K.

Sabtu / 10 November 2007 / 1.30 am
Berkumpul di Plaza Tol Ayer Keroh, menunggu sebuah lagi kereta sahabat, berbincang dan becadang masuk ke plaza tol kajang jika ada sekatan dibuat di Sg.Besi dan kami meneruskan perjalanan menuju ke Kuala Lumpur

Sabtu / 10 November 2007 / 2.45 am
Berhenti di Kawasan R&R Seremban untuk berehat seketika. Terserempak dengan pimpinan PAS Negeri Johor dan dimaklumkan keadaan Sg. Besi tiada sekatan dari pihak polis. Ubah plan untuk masuk ke laluan Sg. Besi.

Sabtu / 10 November 2007 / 4.00 am
Sekali silap daaa...nasib tidak menyebelahi kami, rupa-rupanya Polis baru buat sekatan jalan raya termasuk dengan JPJ sekali. Kereta kami kantoi coz ada sticker Tuan Guru (secara automatik kami dapat tiket percuma untuk ditahan). Kereta di check, Baju dan pengikat kepala yang bertulis perkataan 'BERSIH' semua dirampas (macam bawa dadah la pulak). IC dan lesen juga diambil, katanya hendak di dokumentasikan. Fobia juga polis dengan warna kuning.

Sabtu / 10 November 2007 / 4.30 am
Sebanyak 2 kereta ditahan (termasuk kereta saya) dan 3 buah MPV. Semuanya dari Johor yang mahu ke Himpunan 100K. Baju kuning mereka turut dirampas bahkan lebih banyak dari kami (entah hapa depa nak buat dengan baju tu, maybe nak buat jualan time ada jumbo sale). Hampir 50 orang semuanya yang ditahan.

Sabtu / 10 November 2007 / 5.00 am
Kami di'escort'oleh 3 buah radio car ke Balai Polis Brickfield. Pergh, macam menteri la pulak. Tetapi sebelum tu kami dah maklumkan penahanan kami kepada Ketua DPPN Melaka, Ustaz Kamarudin Sidek.

Sabtu / 10 November 2007 / 5.15 am
Sampai Balai Polis Brickfields, rehat2 sat sementara tunggu waktu Subuh. Selepas Selesai solat kami didatangi seorang anggota Polis dan memaklumkan kami akan dibebaskan selepas jam 3 petang.

Sabtu / 10 November 2007 / 6.15 am
Buat kali kedua polis yang sama datang, berbincang sekali lagi dengan anggota polis tersebut (saya tak dapat nak pastikan pangkat dan nama dia) dan apa yang dapat dilihat anggota polis tersebut diam seketika dan masuk ke pejabat semula.

Sabtu / 10 November 2007 / 7.00 am
Kali ketiga kami didatangi oleh anggota polis yang sama dan dimaklumkan kami semua akan dibebaskan setelah segala butiran peribadi kami diambil tetapi segala barangan yang dirampas tidak dipulangkan semula kerana kami membawa barang haram..(hampeh, sejak bila baju boleh jadi barang haram??)

Sabtu / 10 November 2007 / 7.15 am
kami semua dibebaskan setelah IC dan lesen dikembalikan dan kami meneruskan perjalanan kami meraih tuntutan di himpunan aman BERSIH.

Tiada ulasan: