Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 21 November 2007

UMNO TIDAK FAHAM KONSEP KEBEBASAN MEDIA DAN BERHIMPUN DALAM SISTEMDEMOKRASI


Saya telah menonton rancangan 101 East Al Jazeera‚ di Aljazerera baru2 ini. Saya mengikuti perbahasan diantara Khairy Jamaluddin (KJ) serta Datuk Nazri Tan Sri Aziz (DN) bersama Sdr. Malik Imtiaz. Terdapat beberapa perkara yang saya rasa perlu untuk diketengahkan:


Perkara 1:
Jelas Saudara KJ dan DN tidak faham bahawa hak untuk berkumpul adalah hak asasi semua rakyat di dalam sebuah Negara yang mengaku mengamalkan demokrasi.

Kedua-dua KJ dan DN gagal memberikan alasan yang kukuh mengapa kekerasan terpaksa digunakan pada 10 November 2007.Mereka gagal untuk memjustifikasi tindakan polis menggunakan air kimia dan gas pemedih mata untuk menyuraikan perkumpulan. Mereka gagal untuk menjusfikasi penggunaan kekerasan ke atas para demonstran. Mereka gagal menjustifikasi penangkapan lebih 80 peserta. Mereka gagal menjustifikasi tindakan polis mengepong Dataran Merdeka bagi menghalang peserta berkumpul di sana.Pada waktu yang sama, Al Jazeera juga menunjukkan "footage" air kimia dan gas pemedih mata digunakan bagi menyuraikan peserta 10 November .

Kedua-dua KJ dan DN gagal membuktikan Malaysia adalah sebuah Negara demokrasi, setelah secara jelas pihak Polis menggunakan kekerasan ke atas rakyat hanya kerana rakyat memilih untuk menyatakan perasaan mereka. Polis secara ganas memijak lutut seorang pemerhati yang tidak melawan dan tidak bersenjata sehingga lutut orang tersebut hancur serta terpaksa dibedah.KJ juga cuba untuk menggunakan alasan peristiwa Batu Buruk sebagai alasan.

Mungkin KJ terlupa bahawa di Batu Buruk orang awam telah ditembak dengan peluru hidup oleh pihak Polis. Seharusnya pihak Polis yang dipersalahkan kerana tempat tersebut telah dilangsungkan perhimpunan- perhimpunan besar sebelum ini tanpa apa-apa insiden. Sehingga kini kita masih tidak dimaklumkan tindakan keatas Polis yang menembak dan pembakar bendera Malaysia.

Perkara 2:
KJ juga cuba mewarnakan perhimpunan 10 November sebagai perhimpunan pembangkang dan bukannya perhimpunan rakyat. Lupakah KJ bahawa pemimpin, ahli dan penyokong parti pembangkang adalah rakyat Malaysia juga?

Mungkin KJ lupa bahawa lebih dari 35% rakyat Malaysia tiap2 kali pilihanraya mengundi parti yang lain dari Barisan Nasional.Di dalam Negara Malaysia yang berpenduduk 27 juta orang, 35% adalah bersamaan hampir 10 juta rakyat Malaysia. Kalau dikira 10 juta pengundi bermakna kita bercakap tentang 3.5juta pengundi.

Adakah 10 juta rakyat Malaysia atau 3.5 juta pengundi sewenang-wenangnya dinafikan hak mereka sedangkan mereka juga membayar cukai, tol dsbnya? Perkara ini menampakkan mentaliti anti demokrasi KJ dan UMNO/BN yang terdedah di dalam program tersebut.

Perkara 3:
Persoalan kebebasan media juga telah diutarakan dalam perbahasan tersebut. Sdra Malik menyatakan fakta bahwa media di Malaysia memerlukan permit dari Kerajaan BN untuk diterbitkan atau beroperasi. Lantas, saudara KJ cuba untuk memberikan harapan kepada rakyat Malaysia bahawa kebebasan media akan diberikan kembali kepada pihak media dengan merujuk kepada ucapan Presiden UMNO di Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini.

Malangnya, Akta Cetak menunjukkan bahawa hak untuk mengoperasi akhbar atau apa2 bentuk media di Malaysia terletak di tangan Menteri dan tidak boleh dicabar hatta di dalam mahkamah. KJ tidak sedikit pun memberi apa-apa komen terhadap fakta ini. Tiada pernyataan jelas samada PM akan meminda Akta Cetak untuk mengizinkan mana-mana pihak mengoperasikan media.

Tanpa komitmen ini, kenyataan PM baru2 ini tidak lebih dari retorika kosong dan tidak lebih dari wayang kulit, apatah lagi dibuat dalam forum yang salah.Sekiranya kerajaan yang diterajui UMNO/BN benar2 ikhlas untuk mengembalikan kebebasan media di Malaysia, langkah pertama boleh dimulakan dengan mengizinkan PAS menerbitkan semula Harakah dua kali seminggu.

Ini tidak memerlukan pindaan akta. Cuma sepucuk surat dari Menteri Dalam Negeri. Saya cabar KJ dan UMNO untuk membuktikan komitmen mereka terhadap kebebasan media. DN juga telah dimalukan apabila beliau cuba menafikan akhbar di Malaysia berat sebelah. Malang bagi DN apabila akhbar-akhbar yang terbit pada 11 November telah ditunjukkan kepada beliau sebagai bukti.

Perkara 4:
KJ cuba memberi gambaran bahawa Kerajaan mendengar pandangan semua orang, khasnya SPR. Beliau lantas memberikan contoh-contoh beberapa perubahan yang telah dilakukan oleh SPR. KJ sedikit pun tidak menafikan bahawa SPR adalah sebuah badan yang tidak bebas dari pengaruh eksekutif.Malang bagi KJ, tindakan beliau hanya membuktikan bahawa SPR tidak lebih dari sebuah badan kerajaan yang duduk di bawah cengkaman Jabatan Perdana Menteri. Ini bererti SPR tidak bebas dan SPR beroperasi seperti yang dikehendaki oleh Kerajaan Barisan Nasional.

Perkara 5:
DN menyatakan bahwa sistem pentadbiran di Malaysia tidak perlu dirubah. Ia hanya perlu diperbaiki sahaja. Jelas DN cuba bermain dengan perkataan. Apa yang jelas pentadbiran Kerajaan BN mengandungi berbagai-bagai kepincangan dan kezaliman ke atas rakyat Malaysia. Sekiranya sistem di Malaysia putih bersih dari kelemahan, sudah tentu pelbagai ketirisan, kebocoran dan kerobohan, pelbagai indeks yang semakin merudum serta peristiwa penyuraian perhimpunan dengan kekerasan pada 10 November tidak berlaku.

Dr LoLo bt Hj Mohd Ghazali,
AJK PAS Pusat
sumber dari : http://docpearl. blogspot. com/

Tiada ulasan: