Ruhanie Ahmad
Kenaikan harga minyak adalah fenomena global. Ia adalah hasil perancangan serta strategi halus puak zionis yang menguasai pentadbiran Presiden George W Bush di Amerika Syarikat (AS). Ia bermula sejak Perang Antiterorisme Global (PAG) pada Oktober 2001.
Sebab itulah antara matlamat yang tersirat dan yang paling utama di sebalik PAG adalah seperti berikut:
Satu: Untuk menguasai seluruh negara dan wilayah yang jadi telaga minyak dan gas yang besar di seluruh dunia.
Dua: Untuk menguasai seluruh negara dan wilayah yang mempunyai perairan strategik di dunia untuk dijadikan laluan kepada pengeksportan petroleum daripada Asia Barat menuju ke Asia Timur, khususnya ke Republik Rakyat China.
Tiga: Untuk mewujudkan hegemoni AS di negara dan wilayah yang mempunyai rizab minyak dan gas yang besar di dunia yang belum diterokai oleh mana-mana pihak.
Empat: Untuk mewujudkan pangkalan tentera AS - darat, laut dan udara - bagi menjamin hegemoni AS di negara dan wilayah berkenaan.
Seluruh matlamat di atas membolehkan AS dan sekutunya menguasai dan memonopoli pengeluaran, penawaran, pemasaran, pengangkutan serta penetapan harga minyak dan gas bagi pasaran dunia.
Telaga Kering
Matlamat di atas juga memungkinkan AS menguasai pengeluaran minyak dan gas di negara dan wilayah yang mempunyai rizab yang belum dieksploitasikan.
Segala-galanya di atas dirancang dan dilaksanakan kerana seluruh telaga minyak dan gas di dunia Barat dan lain-lain wilayah bukan Islam adalah semakin pupus dan kering.
Buktinya, perangkaan 2003 mendapati Amerika Utara hanya mempunyai 54.2 billion tong rizab minyak dan 282.1 trillion kaki padu rizab gas cecair asli, sementara Amerika Tengah serta Amerika Selatan hanya mempunyai 96 billion tong rizab minyak dan 250.2 trillion kaki padu rizab gas cecair asli.
Perangkaan yang sama mendapati Eropah Barat hanya mempunyai 17.7 billion tong rizab minyak dan 182.4 trillion kaki padu rizab gas cecair asli, sementara Eropah Timur dan Russia hanya mempunyai 50.7 billion rizab minyak dan 150.5 trillion kaki padu rizab gas cecair asli.
Republik Rakyat China pula hanya mempunyai 24 billion tong rizab minyak dan 42.8 trillion kaki padu rizab gas cecair asli.
Buktinya, menurut perangkaan 2003, Arab Saudi mempunyai 261.8 billion tong rizab minyak dan 228.2 trillion kaki padu rizab gas cecair asli, Iraq mempunyai 112.5 ribu billion tong rizab minyak dan 112.6 trillion kaki padu rizab gas cecair asli, dan Emiriyah Arab Bersatu mempunyai 97.8 ribu juta tong rizab minyak dan 204.1 trillion kaki padu rizab gas cecair asli.
Iran yang mungkin diperangi oleh Israel dan AS tidak lama lagi, mempunyai 89.7 billion tong rizab minyak dan 939.4 trillion kaki padu gas cecair asli.
Imbangi China
Demikianlah antara latarbelakang kepada kenaikan harga bahan bakar mutakhir ini. Ia berlaku kerana zionis dan AS mahu menjadikan petroleum sebagai senjata strategik untuk menguasai negara serta wilayah Islam di seluruh dunia.
Ia juga berlaku kerana zionis dan AS mahu menjadikan minyak dan gas sebagai senjata strategik untuk memanipulasikan kebangkitan Republik Rakyat China.
Pada 6 Jun 2008, harga minyak mentah di pasaran dunia kian melambung bila Timbalan Perdana Menteri Israel, Shaul Mofaz, membuat kenyataan bahawa negaranya, mungkin dengan bantuan AS, akan menyerang Iran - satu-satunya negara pengeluar minyak dan gas di Teluk Parsi yang belum lagi berjaya dikuasai oleh Barat.
Pada akhir Mei 2008, terdapat pula satu laporan dari London yang menyatakan bahawa kesan harga minyak diramal akan menyebabkan AS dan Britain dicengkam kemelesetan yang amat serius, lebih serius daripada zaman meleset pada awal 1990-an dan 1970-an.
Oleh itu, dunia seluruhnya pasti akan sama-sama menuju ke zaman meleset yang serius akibat kenaikan harga minyak dan manipulasi ekonomi dunia oleh pihak-pihak Barat.
Malaysia tidak terkecuali daripada ancaman ini. Tetapi, adakah kerajaan Malaysia sudah menggunakan seluruh kebijaksanaannya dalam menangani fenomena kenaikan harga minyak dan kemelesetan ekonomi dunia mutakhir ini?
Apakah pengumuman kerajaan menaikkan harga minyak minggu lalu digandingi dengan strategi komprehensif yang mengambilkira inflasi dan kesengsaraan rakyat jelata seluruhnya?
Adakah kenaikan harga minyak ini dipakejkan dengan strategi-strategi lain yang kemas, berkesan dan tidak membebankan rakyat jelata?
Social Safety Net
Tidakkah seluruh pengumuman kerajaan berikutan kenaikan harga minyak ini merupakan strategi yang kelam-kabut, tidak kemas, tidak menyeluruh dan terlalu adhok bentuknya?
Lantaran itu, tidak wajarkah kerajaan merujuk semula kepada strategi menyelamatkan ekonomi negara yang digubal dan dilaksanakan oleh Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC) di era Tun Dr Mahathir Mohamad, sewaktu Malaysia dilanda krisis matawang pada 1997?
Lantaran itu juga, tidak wajarkah kerajaan menggubal strategi dan dasar komprehensif berasaskan seluruh kemungkinan global supaya apa jua yang akan dilaksanakan dalam menangani fenomena kenaikan harga minyak dan kemelesetan ekonomi dunia adalah sesuatu yang rapi, praktikal, tidak mendera rakyat jelata, tidak adhok, dan tidak haru-biru?
Pada waktu yang sama, perlulah bagi kerajaan mewujudkan "social safety net" atau jaringan keselamatan sosial bagi menangani kenaikan harga minyak dan zaman meleset yang mungkin tiba tidak lama lagi.
Tanpa "social safety net" yang komprehensif dan rapi, kesan inflasi pasti akan mendera dan menyebabkan kesengsaraan dan penderitaan di kalangan rakyat jelata.
Oleh itu, penggubalan "social safety net" ini amat perlu dilaksanakan segera oleh kerajaan. Ini kerana apa yang sedang dilaksanakan pada ketika ini nampaknya seolah-olah tidak terancang dan tidak komprehensif.
Akhir sekali, seluruh bentuk "social safety net" yang akan diwujudkan kelak mestilah bukan sesuatu yang boleh menjejaskan kecekapan kerajaan dalam perjuangannya membela rakyat jelata
Kenaikan harga minyak adalah fenomena global. Ia adalah hasil perancangan serta strategi halus puak zionis yang menguasai pentadbiran Presiden George W Bush di Amerika Syarikat (AS). Ia bermula sejak Perang Antiterorisme Global (PAG) pada Oktober 2001.
Sebab itulah antara matlamat yang tersirat dan yang paling utama di sebalik PAG adalah seperti berikut:
Satu: Untuk menguasai seluruh negara dan wilayah yang jadi telaga minyak dan gas yang besar di seluruh dunia.
Dua: Untuk menguasai seluruh negara dan wilayah yang mempunyai perairan strategik di dunia untuk dijadikan laluan kepada pengeksportan petroleum daripada Asia Barat menuju ke Asia Timur, khususnya ke Republik Rakyat China.
Tiga: Untuk mewujudkan hegemoni AS di negara dan wilayah yang mempunyai rizab minyak dan gas yang besar di dunia yang belum diterokai oleh mana-mana pihak.
Empat: Untuk mewujudkan pangkalan tentera AS - darat, laut dan udara - bagi menjamin hegemoni AS di negara dan wilayah berkenaan.
Seluruh matlamat di atas membolehkan AS dan sekutunya menguasai dan memonopoli pengeluaran, penawaran, pemasaran, pengangkutan serta penetapan harga minyak dan gas bagi pasaran dunia.
Telaga Kering
Matlamat di atas juga memungkinkan AS menguasai pengeluaran minyak dan gas di negara dan wilayah yang mempunyai rizab yang belum dieksploitasikan.
Segala-galanya di atas dirancang dan dilaksanakan kerana seluruh telaga minyak dan gas di dunia Barat dan lain-lain wilayah bukan Islam adalah semakin pupus dan kering.
Buktinya, perangkaan 2003 mendapati Amerika Utara hanya mempunyai 54.2 billion tong rizab minyak dan 282.1 trillion kaki padu rizab gas cecair asli, sementara Amerika Tengah serta Amerika Selatan hanya mempunyai 96 billion tong rizab minyak dan 250.2 trillion kaki padu rizab gas cecair asli.
Perangkaan yang sama mendapati Eropah Barat hanya mempunyai 17.7 billion tong rizab minyak dan 182.4 trillion kaki padu rizab gas cecair asli, sementara Eropah Timur dan Russia hanya mempunyai 50.7 billion rizab minyak dan 150.5 trillion kaki padu rizab gas cecair asli.
Republik Rakyat China pula hanya mempunyai 24 billion tong rizab minyak dan 42.8 trillion kaki padu rizab gas cecair asli.
Buktinya, menurut perangkaan 2003, Arab Saudi mempunyai 261.8 billion tong rizab minyak dan 228.2 trillion kaki padu rizab gas cecair asli, Iraq mempunyai 112.5 ribu billion tong rizab minyak dan 112.6 trillion kaki padu rizab gas cecair asli, dan Emiriyah Arab Bersatu mempunyai 97.8 ribu juta tong rizab minyak dan 204.1 trillion kaki padu rizab gas cecair asli.
Iran yang mungkin diperangi oleh Israel dan AS tidak lama lagi, mempunyai 89.7 billion tong rizab minyak dan 939.4 trillion kaki padu gas cecair asli.
Imbangi China
Demikianlah antara latarbelakang kepada kenaikan harga bahan bakar mutakhir ini. Ia berlaku kerana zionis dan AS mahu menjadikan petroleum sebagai senjata strategik untuk menguasai negara serta wilayah Islam di seluruh dunia.
Ia juga berlaku kerana zionis dan AS mahu menjadikan minyak dan gas sebagai senjata strategik untuk memanipulasikan kebangkitan Republik Rakyat China.
Pada 6 Jun 2008, harga minyak mentah di pasaran dunia kian melambung bila Timbalan Perdana Menteri Israel, Shaul Mofaz, membuat kenyataan bahawa negaranya, mungkin dengan bantuan AS, akan menyerang Iran - satu-satunya negara pengeluar minyak dan gas di Teluk Parsi yang belum lagi berjaya dikuasai oleh Barat.
Pada akhir Mei 2008, terdapat pula satu laporan dari London yang menyatakan bahawa kesan harga minyak diramal akan menyebabkan AS dan Britain dicengkam kemelesetan yang amat serius, lebih serius daripada zaman meleset pada awal 1990-an dan 1970-an.
Oleh itu, dunia seluruhnya pasti akan sama-sama menuju ke zaman meleset yang serius akibat kenaikan harga minyak dan manipulasi ekonomi dunia oleh pihak-pihak Barat.
Malaysia tidak terkecuali daripada ancaman ini. Tetapi, adakah kerajaan Malaysia sudah menggunakan seluruh kebijaksanaannya dalam menangani fenomena kenaikan harga minyak dan kemelesetan ekonomi dunia mutakhir ini?
Apakah pengumuman kerajaan menaikkan harga minyak minggu lalu digandingi dengan strategi komprehensif yang mengambilkira inflasi dan kesengsaraan rakyat jelata seluruhnya?
Adakah kenaikan harga minyak ini dipakejkan dengan strategi-strategi lain yang kemas, berkesan dan tidak membebankan rakyat jelata?
Social Safety Net
Tidakkah seluruh pengumuman kerajaan berikutan kenaikan harga minyak ini merupakan strategi yang kelam-kabut, tidak kemas, tidak menyeluruh dan terlalu adhok bentuknya?
Lantaran itu, tidak wajarkah kerajaan merujuk semula kepada strategi menyelamatkan ekonomi negara yang digubal dan dilaksanakan oleh Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC) di era Tun Dr Mahathir Mohamad, sewaktu Malaysia dilanda krisis matawang pada 1997?
Lantaran itu juga, tidak wajarkah kerajaan menggubal strategi dan dasar komprehensif berasaskan seluruh kemungkinan global supaya apa jua yang akan dilaksanakan dalam menangani fenomena kenaikan harga minyak dan kemelesetan ekonomi dunia adalah sesuatu yang rapi, praktikal, tidak mendera rakyat jelata, tidak adhok, dan tidak haru-biru?
Pada waktu yang sama, perlulah bagi kerajaan mewujudkan "social safety net" atau jaringan keselamatan sosial bagi menangani kenaikan harga minyak dan zaman meleset yang mungkin tiba tidak lama lagi.
Tanpa "social safety net" yang komprehensif dan rapi, kesan inflasi pasti akan mendera dan menyebabkan kesengsaraan dan penderitaan di kalangan rakyat jelata.
Oleh itu, penggubalan "social safety net" ini amat perlu dilaksanakan segera oleh kerajaan. Ini kerana apa yang sedang dilaksanakan pada ketika ini nampaknya seolah-olah tidak terancang dan tidak komprehensif.
Akhir sekali, seluruh bentuk "social safety net" yang akan diwujudkan kelak mestilah bukan sesuatu yang boleh menjejaskan kecekapan kerajaan dalam perjuangannya membela rakyat jelata
Tiada ulasan:
Catat Ulasan