Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 18 Jun 2008

SARANAN DARI RAKYAT KEPADA PEMIMPIN HADAPI MINYAK NAIK

Berikut beberapa saranan rakyat kepada pemimpin-pemimpin Malaysia dalam kita sama-sama mengharungi kenaikan harga minyak di Malaysia :

1. Menggunakan trak-trak askar untuk mengangkut pelajar-pelajar sekolah setiap hari. Keutamaan kepada pelajar yang pendapatan ibu bapa dibawah RM 3,000. Sekarang ini pun trak askar digunakan untuk mengangkut anak-anak tentera setiap hari ke sekolah (di beri nama Feri Sekolah)

2. Dewan Bandaraya, Majlis Perbandaran, Majlis Daerah hendaklah menghentikan projek lampu-lampu hiasan. Keutamaan hanya untuk pemasangan lampu-lampu jalan atas faktor keselamatan. Lampu-lampu hiasan yang sedia ada tidak perlu disenggara jika rosak dan dipasang hanya diwaktu hujung minggu sehingga jam 12 tengah malam.

3. Mesyuarat-mesyuarat kementerian, jabatan, agensi kerajaan hendaklah dibuat di premis kerajaan, bukannya di hotel-hotel atau premis swasta. Jamuan ringan hendaklah dihadkan dengan air mineral dan sejenis kuih. Jamuan tengahari atau malam dihadkan dengan air mineral, nasi SEGENGGAM, satu lauk, satu sayur dan satu buah.

4. Langganan suratkhabar hendaklah dihapuskan kerana hampir semua premis kerajaan telah ada perkhidmatan internet.

5. Untuk permohonan Bantuan Baitul Mal, Kebajikan Masyarakat untuk keluarga miskin dan sebagainya hendaklah diteliti. Keluarga yang rumahnya ada Astro secara otomatik tidak layak untuk memohon bantuan keluarga miskin, kerana Astro adalah bukan keperluan asasi rakyat Malaysia.

6. Pegawai Baitul Mal dan Pegawai Kebajikan Masyarakat hendaklah ditambah. Setiap masjid mesti ditempatkan Pegawai Baitul Mal sepertimana setiap masjid sebelum ini ada seorang amil khusus untuk mengutip zakat fitrah.

Ada banyak lagi saranan, cadangan. Akan disambung bila senang....

Blog PAS N.Sembilan
http://pasns.blogspot.com
Rembau
http://rembau-hari-ini.blogspot.com
Anak Muda Kampung
http://amkns.blogspot.com

Tiada ulasan: