Followers

Cari Blog Ini

Sabtu, 16 Julai 2011

YB KHALID : NAJIB SUDAH KENA STROK

Nampaknya Perdana Menteri telah mengalami serangan "Strok Ringan" ketika mengadakan lawatan rasmi ke UK.Dia secara tiba-tiba mengalami masalah bercakap atau memahami pertuturan, pening, kehilangan "imbangan atau koordinasi", "mabuk", dan "sawan otak".Ia berlaku ketika Najib sedang memberitahu CNN dalam satu temu bual yang dijalankan di London bahawa tindakan polis ke atas rakyat yang mengambil bahagian dalam perarakan Bersih 2.0 pada 9 Julai, "agak ringan".

Tidak ada "penggunaan kekerasan yan tidak wajar". Sudah tentulah ia bukan serangan yang ringan seperti mana dakwaan awal beliau "tiada hubungan fizikal di antara polis dan penunjuk perasaan"!Mengenai penahanan lebih daripada 1,600 penunjuk perasaan itu, "...mereka telah dibebaskan selepas lapan jam dan mereka dilayan dengan baik ... penunjuk perasaan telah disuraikan dengan menggunakan kekerasan yang minimum."

Sementara itu, kembali di Bolehland, sekumpulan aktivis Bersih yang berani telah menyerahkan memorandum menggesa Suhakam (Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia) untuk menyiasat tindakan keras Najib itu.

Empat daripada mereka menceritakan pengalaman mereka yang menakutkan dan trauma dengan keganasan polis dan serangan pada hari itu. Salah seorang dari mereka mengatakan bahawa seorang anggota polis telah mengugut untuk membunuh apabila menangkapnya.

Ada banyak juga keterangan-keterangan saksi yang mendakwa mereka telah diterkam, ditolak, ditumbuk, ditekan ke bawah dan dikilas oleh pihak polis! (Dakwaan) mereka telah disahkan oleh saksi-saksi yang melihat.

Gambar dan klip video menunjukkan bahawa ia tiada perarakan di taman seperti yang PM telah cadangkan. Mereka menunjukkan kepada keganasan tindakan polis yang jauh lebih dari "sederhana" tetapi kejam dan membahayakan!Ini turut disahkan dalam laporan terperinci oleh sepasukan 100 orang Majlis Peguam Malaysia yang secara terbuka memantau perhimpunan tersebut.

Kesimpulan daripada mereka: "Polis menggunakan kekerasan yang berlebihan dan tidak perlu terhadap peserta perhimpunan Bersih manakala tangkapan dibuat secara rawak dan secara sewenang-wenangnya"
Pegawai-pegawai dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, AS dan UK telah menyatakan keprihatinan mereka dan telah mengkritik dan mengutuk pihak berkuasa di atas tindakan dan taktik ganas mereka.

Akhbar The Guardian yang berpengaruh telah menggelar kerajaan Malaysia sebagai dungi dan berkata Najib akan menghadapi tindak balas hebat secara global kerana "ciri keganasan keras" dalam mengendalikan perhimpunan Bersih.

Kenyataan yang ditandatangani oleh 11 orang doktor juga telah mendedahkan bahawa "polis telah melepaskan gas pemedih mata dan air kimia ke dalam kawasan Hospital Bersalin Tung Shin" sekaligus menolak dakwaan "tindakan ringan polis" oleh Najib yang tidak masuk akal!

Semasa temu bual CNN, Najib sedaya upaya berhujah: "Ia datang untuk meminta kita sebuah pilihanraya yang adil dan bersih. Dan seperti yang anda tahu, anda tahu, pilihan raya umum lepas, parti pemerintah telah kehilangan lima negeri. Dan kita telah kehilangan majoriti dua pertiga."

Kepada Najib, jika pilihan raya lepas benar-benar adil dan bersih, anda mungkin tidak akan menjadi PM hari ini!

Adakah lawatan Perdana Menteri bertemu Pope akan menjadi salah satu lawatan yang "sederhana" juga?

Tiada ulasan: