Followers

Cari Blog Ini

Khamis, 16 Ogos 2012

Isu Kenyataan Nasharuddin : Rujuk Majlis Syura

Isu kenyataan Ustaz Nasaruddin Mat Isa yang mendesak PAS keluar dari Pakatan Rakyat kerana DAP menolak hudud sebagaimana yang dilaporkan oleh TV3 memerlukan penjelasan langsung daripada beliau. Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata ahli parlimen Bachok itu perlu mengambil inisiatif untuk menghubungi Majlis Syura dalam waktu tersebut untuk memberikan penjelasan pada kadar segera memandangkan beliau masih ahli Majlis Syura. 

 “Secara asasnya, kenyataan beliau ini bertentangan dengan apa yang beliau sendiri ucapkan dalam muktamar bahawa keputusan Tahaluf Silasi bersama dengan DAP dan PKR telah melalui satu perbincangan mendalam dengan para ulamak muktabar. Ia bukannya keputusan di kedai kopi atau di tepi jalan,” kata Tuan Ibrahim Tuan Man. Oleh sebab itu, kata Tuan Ibrahim, Nasharuddin perlu menjelaskan kedudukan beliau.

 "Dan sekiranya kenyataan ini diselewengkan, maka kita harap beliau dapat membuat penjelasan bagi mengelak kekeliruan berpanjangan,” tegas beliau. Sekiranya Nasharuddin tidak mengambil inisiatif tersebut untuk menjelaskan kedudukannya, Tuan Ibrahim berkata PAS Pusat bersama Majlis Syura akan berbincang untuk tindakan seterusnya dalam mesyuarat akan datang.

 Beliau berkata demikian mengulas kenyataan bekas timbalan presiden PAS itu yang disiar di Buletin Utama TV3 baru-baru ini yang mencadangkan agar PAS keluar dari Pakatan Rakyat jika DAP menentang hudud. Kenyataannya malam tadi itu menghangatkan semula perbahasan berhubung kedudukan Nasharudin dalam parti ekoran beliau dilihat secara terbuka menolak keputusan parti. “Namun, Al-Quran menggesa kita seandainya datang orang fasik membawa berita kita perlu menyelidiki terlebih dahulu berita tersebut. Pengesahan kesahihan berita mesti dilakukan terlebih dahulu daripada terus menghukum,” tegas beliau.

Tiada ulasan: