Followers

Cari Blog Ini

Rabu, 11 April 2007

40 TAHUN PAS KAWASAN JASIN (1967-2007)

OLEH : BUDI

Pada tanggal 12.4.2007 ini , PAS kawasan Jasin akan menyambut ulang tahun penubuhannya yang ke 40 tahun.Bersempena dengan tarikh bersejarah tersebut satu majlis tahlil dan tazkirah akan diadakan pada sebelah malamnya bertempat dikompleks PAS kawasan Jasin , Simpang Kemendor. Menurut Yang Dipertua PAS Kawasan – Mejar (B) Haji Jasme Bin Tompang,majlis tersebut diadakan bagi mengenang perjuangan pengasas PAS kawasan Jasin dan semua pimpinan diperingkat cawangan adalah dijemput hadir.

Sejarah PAS kawasan Jasin yang ditubuhkan 12.04.1967 itu, bermula dengan nama Melaka Timur (nama bagi kawasan parlimen pada masa itu). Diperingkat awal ianya diterajui oleh beberapa tokoh seperti , Allahyarham Haji Bujang Bin Madon (Pengerusi), Allahyarham Haji Alias Bin Sijak (Naib Pengerusi), Haji Haron Bin Konet (Setiausaha), Allahyarham Cikgu Yahya Bin Aminudin (Bendahari), Ustaz Salleh Bin Yusof (ketua penerangan), Allahyarham Cikgu Ahmad Bin Montel (Ajk), Cikgu Ali Bin Mahdi (ketua pemuda) , Cikgu Jalil Bin Morah, Ahmad Bin Said dan Mohd Dom Bin Tompang.

Walaupun dikalangan mereka ada yang telah pergi meninggalkan kita namun yang masih hidup tetap teguh semangatnya biarpun telah lanjut usia.

Ketika mengulas sejarah tersebut, setiausaha PAS kawasan - Abdul Karim Bin Kasim, mengharapkan agar perjuangan dan istiqomah mereka diteladani oleh pimpinan yang ada pada masa kini dan akan datang.

Tambah beliau lagi, "40 tahun adalah satu tempoh kematangan bagi PAS dalam membuat keputusan, menangani apa juga isu samada dalaman mahupun luaran dengan bijaksana. Dan 40 tahun bagi fasa kedua ini hendaklah diisi dengan banyak reformasi dalam setiap gerakkerja, pengurusan organisasi dan cara berfikir dikalangan pimpinan dan juga ahli PAS.

Seterusnya beliau mengharapkan agar PAS kawasan Jasin akan terus gemilang dimasa hadapan dan semua ahli dapat berfikir dan bekerja untuk memenangkan PAS dalam pilihanraya akan datang.

Kepada pengasas PAS kawasan Jasin yang telah pergi mengadap Ilahi, semoga Allah menempatkan mereka bersama para syuhada dan solihin. Al – fatihah.

Tiada ulasan: